Начало » Новини » Света

Защо чуждестраннните компании напират да строят терминали за зърно в Украйна

Стратегически инвестиции
Синор.БГ / 04.11.2015 г.

Наскоро украинският министър на селскостопанската политика и храните Алексей Павленко обяви, че американската компания NCH планира изграждането на пристанищен терминал за зърно в Украйна. По думите му компанията вече произвежда над 2 млн. тона зърно годишно и това е наложило изграждането на терминала. Тогава Павленко припомни, че Soufflet Group и Cargill също инвестират в развитието на пристанищните мощности в страната. Той бе категоричен, че ръководеното от него ведомство заедно с украинското министерство на инфраструктурата възнамеряват не само да оказват всякаква помощ, каквато им е по силите, но и да осигурят защита на инвестициите на чуждестранните компании.

Но според местни експерти, цитирани от електронното издание ПроАгро, претоварването на стоките в пристанищата не е „най-тясното място” при транспортирането на украинското зърно. Според източник на изданието, работещ в украинска компания за търговия със зърно, в която участва и чуждестранен капитал, в разгара на сезона най-големите проблеми по-често възникват при доставката на зърното до морските пристанища заради недостига на вагони, пригодени за транспортиране на зърно, ниската пропускателна способност на възловите гари, както и заради ограниченията за теглото на камионите, превозващи зърното.

Андрей Шкляр, ръководител на експертния отдел на украинския Център за транспортни стратегии, е напълно съгласен с това мнение. По думите му терминалите за зърно в морските пристанища на страната засега се справят с претоварването на зърното, макар и не без затруднения. „През миналия сезон натоварването на пристанищните мощности за претоварване на зърно достигна 101%. Като се има предвид, че за оптимален се смята показател от 85%, трябва да се увеличават мощностите на пристанищните терминали и елеватори, особено ако Украйна възнамерява да увеличи изнасяните количества зърно до 50 млн. тона при настоящи 30-35 млн. тона”, подчерта Шкляр.

Той обаче посочи, че заедно с пристанищната инфраструктура трябва да бъде усъвършенстван и вътрешният транспорт. „Става дума за възраждането на речния превоз на зърно по Днепър, с което в момента се занимава единствено компанията „Нибулон”. Страната има нужда и от повече вагони, специализирани за транспортиране на зърно, но железниците не ги поръчват, а частните инвеститори на практика не купуват заради настоящата политика на таксуване на железопътния транспорт”, обясни експертът.

Негови колеги свързват липсата на интерес у инвеститорите към транспортирането с железниците и по реките с нуждата от по-големи вложения, които могат да се изплатят единствено в дългосрочна перспектива. Освен това строителството на пристанищни елеватори и терминали за зърно ще се изплати доста по-бързо и не е учудващо, че големите чуждестранни компании, разполагащи с кредитен ресурс, са привлечени именно към него, изтъкват те.

Колкото повече елеватори и зърнени терминали има в страната, толкова по-конкурентни ще бъдат цените на зърното и претоварването му в украинските пристанища. От друга страна обаче контролът върху пристанищната инфраструктура дава възможност за контрол, а на практика и за диктуване на цените на зърното във вътрешността на страната. Затова освен защитата на чуждестранните инвестиции министерството трябва не по-малко внимателно да следи да не бъде допуснато съсредоточаване на основните мощности за претоварване на зърното в ръцете на няколко големи компании или техните собственици, коментират от изданието.

Защо чуждестраннните компании напират да строят терминали за зърно в Украйна
9565
 

Последни материали
Виж
Въпреки спада на изпратените количества за чужбина от януари до ноември
Износът на птиче месо от Украйна надхвърли 1 милиард долара
Икономисани са средства на стойност до 250 милиона долара
През тази година Египет сви вноса на пшеница със 17 на сто
Търгът за хлебна пшеница бе отменен и пренасрочен за 23 декември
Йордания пак закупи само половината от планирания фуражен ечемик
Предстои унищожаването им съгласно действащото законодателство
Иззеха над половин тон внасяни от Сърбия храни без нужните документи
До тук ЕК е раздала 178 млн.
МЗХ очаква отговор от Брюксел за европейска помощ за царевицата
Законодателни промени
Пакет Омнибус ускорява въвеждането на пестициди и маха дневниците за третиране
Свързани материали
Виж
Въпреки спада на изпратените количества за чужбина от януари до ноември
Износът на птиче месо от Украйна надхвърли 1 милиард долара
Посевите навлязоха във фаза на зимен покой с малки изключения
Няма опасности за есенниците в Украйна, топло е като за началото на ноември
Приключва прибирането на соята и захарното цвекло, остават 7 на сто от слънчогледа
Добивите от царевица в Украйна гонят 7 тона от хектар от 83 на сто ожънати площи
Млечната продукция е лидер с 96 на сто, месната е на опашката с едва 4 на сто
Расте делът на преработените продукти в селскостопанския износ от Украйна
При спад от близо 40 на сто в доставките за чужбина като цяло
Украйна е увеличила над 6 пъти изнесените количества ечемик за Турция
При по-слабото предлагане и повишаването на цените на слънчогледовото масло
Слънчогледът в Украйна продължава постепенно да поскъпва
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
АВТОРИ |  РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2025
RSS новини