Начало » Новини » Света
04.11.2015 г.

Защо чуждестраннните компании напират да строят терминали за зърно в Украйна

Стратегически инвестиции

Наскоро украинският министър на селскостопанската политика и храните Алексей Павленко обяви, че американската компания NCH планира изграждането на пристанищен терминал за зърно в Украйна. По думите му компанията вече произвежда над 2 млн. тона зърно годишно и това е наложило изграждането на терминала. Тогава Павленко припомни, че Soufflet Group и Cargill също инвестират в развитието на пристанищните мощности в страната. Той бе категоричен, че ръководеното от него ведомство заедно с украинското министерство на инфраструктурата възнамеряват не само да оказват всякаква помощ, каквато им е по силите, но и да осигурят защита на инвестициите на чуждестранните компании.

Но според местни експерти, цитирани от електронното издание ПроАгро, претоварването на стоките в пристанищата не е „най-тясното място” при транспортирането на украинското зърно. Според източник на изданието, работещ в украинска компания за търговия със зърно, в която участва и чуждестранен капитал, в разгара на сезона най-големите проблеми по-често възникват при доставката на зърното до морските пристанища заради недостига на вагони, пригодени за транспортиране на зърно, ниската пропускателна способност на възловите гари, както и заради ограниченията за теглото на камионите, превозващи зърното.

Андрей Шкляр, ръководител на експертния отдел на украинския Център за транспортни стратегии, е напълно съгласен с това мнение. По думите му терминалите за зърно в морските пристанища на страната засега се справят с претоварването на зърното, макар и не без затруднения. „През миналия сезон натоварването на пристанищните мощности за претоварване на зърно достигна 101%. Като се има предвид, че за оптимален се смята показател от 85%, трябва да се увеличават мощностите на пристанищните терминали и елеватори, особено ако Украйна възнамерява да увеличи изнасяните количества зърно до 50 млн. тона при настоящи 30-35 млн. тона”, подчерта Шкляр.

Той обаче посочи, че заедно с пристанищната инфраструктура трябва да бъде усъвършенстван и вътрешният транспорт. „Става дума за възраждането на речния превоз на зърно по Днепър, с което в момента се занимава единствено компанията „Нибулон”. Страната има нужда и от повече вагони, специализирани за транспортиране на зърно, но железниците не ги поръчват, а частните инвеститори на практика не купуват заради настоящата политика на таксуване на железопътния транспорт”, обясни експертът.

Негови колеги свързват липсата на интерес у инвеститорите към транспортирането с железниците и по реките с нуждата от по-големи вложения, които могат да се изплатят единствено в дългосрочна перспектива. Освен това строителството на пристанищни елеватори и терминали за зърно ще се изплати доста по-бързо и не е учудващо, че големите чуждестранни компании, разполагащи с кредитен ресурс, са привлечени именно към него, изтъкват те.

Колкото повече елеватори и зърнени терминали има в страната, толкова по-конкурентни ще бъдат цените на зърното и претоварването му в украинските пристанища. От друга страна обаче контролът върху пристанищната инфраструктура дава възможност за контрол, а на практика и за диктуване на цените на зърното във вътрешността на страната. Затова освен защитата на чуждестранните инвестиции министерството трябва не по-малко внимателно да следи да не бъде допуснато съсредоточаване на основните мощности за претоварване на зърното в ръцете на няколко големи компании или техните собственици, коментират от изданието.

Защо чуждестраннните компании напират да строят терминали за зърно в Украйна
8900
 

Последни материали
Виж
Система за електронно управление
Инструкции как да получите своето УРН за електронно кандидатстване в ДФЗ
Въпреки негативните ефекти от войната в Украйна
България е значим фактор в международния пазар на изделия от дървесина
Безвъзмездно изготвяне на документите
Стартира приема за подпомагане на малките земеделски стопани
19-22.11.2024 г.
Седмичен обзор на Софийска стокова борса
От януари до октомври включително на годишна база
Молдова вдигна двойно приходите от износа на ябълки за ЕС
Насоки кандидатстване
Автоматично одобряват проектите на много малки фермери, натрупали 52 точки
Свързани материали
Виж
В стремежа си да догони водачите на пазара Сърбия и Полша
Украйна поставя нови рекорди в износа на замразени малини
Путин одобри днес новата руска ядрена доктрина
Доставките на зърнени и бобови култури за чужбина нарастват с близо 50 на сто
Украйна вече изнесе над половината от съгласуваните количества пшеница
Високите цени режат маржа на печалба, а фермерите сдържат продажбите
Нерентабилността свива преработката на маслодайни култури в Украйна
Основен доставчик е Украйна, при твърдата пшеница – Турция
ЕС свива вноса на зърно през сезона с изключение на царевицата
Съвет министри ЕС
България ще поиска защитни мерки при вноса на мед от Украйна
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2024
RSS новини