Начало » Новини » Света
04.11.2015 г.

Защо чуждестраннните компании напират да строят терминали за зърно в Украйна

Стратегически инвестиции

Наскоро украинският министър на селскостопанската политика и храните Алексей Павленко обяви, че американската компания NCH планира изграждането на пристанищен терминал за зърно в Украйна. По думите му компанията вече произвежда над 2 млн. тона зърно годишно и това е наложило изграждането на терминала. Тогава Павленко припомни, че Soufflet Group и Cargill също инвестират в развитието на пристанищните мощности в страната. Той бе категоричен, че ръководеното от него ведомство заедно с украинското министерство на инфраструктурата възнамеряват не само да оказват всякаква помощ, каквато им е по силите, но и да осигурят защита на инвестициите на чуждестранните компании.

Но според местни експерти, цитирани от електронното издание ПроАгро, претоварването на стоките в пристанищата не е „най-тясното място” при транспортирането на украинското зърно. Според източник на изданието, работещ в украинска компания за търговия със зърно, в която участва и чуждестранен капитал, в разгара на сезона най-големите проблеми по-често възникват при доставката на зърното до морските пристанища заради недостига на вагони, пригодени за транспортиране на зърно, ниската пропускателна способност на възловите гари, както и заради ограниченията за теглото на камионите, превозващи зърното.

Андрей Шкляр, ръководител на експертния отдел на украинския Център за транспортни стратегии, е напълно съгласен с това мнение. По думите му терминалите за зърно в морските пристанища на страната засега се справят с претоварването на зърното, макар и не без затруднения. „През миналия сезон натоварването на пристанищните мощности за претоварване на зърно достигна 101%. Като се има предвид, че за оптимален се смята показател от 85%, трябва да се увеличават мощностите на пристанищните терминали и елеватори, особено ако Украйна възнамерява да увеличи изнасяните количества зърно до 50 млн. тона при настоящи 30-35 млн. тона”, подчерта Шкляр.

Той обаче посочи, че заедно с пристанищната инфраструктура трябва да бъде усъвършенстван и вътрешният транспорт. „Става дума за възраждането на речния превоз на зърно по Днепър, с което в момента се занимава единствено компанията „Нибулон”. Страната има нужда и от повече вагони, специализирани за транспортиране на зърно, но железниците не ги поръчват, а частните инвеститори на практика не купуват заради настоящата политика на таксуване на железопътния транспорт”, обясни експертът.

Негови колеги свързват липсата на интерес у инвеститорите към транспортирането с железниците и по реките с нуждата от по-големи вложения, които могат да се изплатят единствено в дългосрочна перспектива. Освен това строителството на пристанищни елеватори и терминали за зърно ще се изплати доста по-бързо и не е учудващо, че големите чуждестранни компании, разполагащи с кредитен ресурс, са привлечени именно към него, изтъкват те.

Колкото повече елеватори и зърнени терминали има в страната, толкова по-конкурентни ще бъдат цените на зърното и претоварването му в украинските пристанища. От друга страна обаче контролът върху пристанищната инфраструктура дава възможност за контрол, а на практика и за диктуване на цените на зърното във вътрешността на страната. Затова освен защитата на чуждестранните инвестиции министерството трябва не по-малко внимателно да следи да не бъде допуснато съсредоточаване на основните мощности за претоварване на зърното в ръцете на няколко големи компании или техните собственици, коментират от изданието.

Защо чуждестраннните компании напират да строят терминали за зърно в Украйна
8951
 

Последни материали
Виж
Както на месечна, така и на годишна база
Преработката на маслодайни култури в ЕС се стабилизира през ноември
Румъния запазва водещата си позиция в класацията на износителите
Износът на зърно от ЕС намалява с 30 на сто спрямо миналия сезон
Документирано със спътникови снимки в разследване на Bellingcat
Руските окупатори карат украинското зърно на хутите в Йемен
За зърнените култури като цяло увеличението е с 6 на сто, при рапицата – 2,3 на сто
Германия разшири с 12 на сто площите с есенна пшеница
Създават експертен съвет за обсъждане на особеностите
Осигуряват изследвания вместо обезщетения за болните овце от Меди-Висна
Чери домати от Италия са причинили епидемията от салмонела в ЕС
Свързани материали
Виж
Ръстът е сдържан от поевтиняването на културата на международните пазари
Изкупните цени на царевицата в Украйна продължават да се повишават
Въпреки намалелия износ като цяло за трети пореден месец през ноември
Украйна увеличава доставките на рапица за ЕС през сезона
Заради силната конкуренция от преработващите заводи за малката реколта
Ябълките за износ от Украйна поскъпнаха рязко през сезона
По-оптимистични оценки за слънчогледовите реколти в Русия и Украйна
Украйна въведе минимални експортни цени за мед, зърнени храни, маслодайни семена и растителни масла
Повишаването на изкупните цени засега обаче е предпазливо и незначително
Недостатъчното предлагане спря поевтиняването на слънчогледа в Украйна
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2024
RSS новини