Начало » Новини » Света

Защо чуждестраннните компании напират да строят терминали за зърно в Украйна

Стратегически инвестиции
Синор.БГ / 04.11.2015 г.

Наскоро украинският министър на селскостопанската политика и храните Алексей Павленко обяви, че американската компания NCH планира изграждането на пристанищен терминал за зърно в Украйна. По думите му компанията вече произвежда над 2 млн. тона зърно годишно и това е наложило изграждането на терминала. Тогава Павленко припомни, че Soufflet Group и Cargill също инвестират в развитието на пристанищните мощности в страната. Той бе категоричен, че ръководеното от него ведомство заедно с украинското министерство на инфраструктурата възнамеряват не само да оказват всякаква помощ, каквато им е по силите, но и да осигурят защита на инвестициите на чуждестранните компании.

Но според местни експерти, цитирани от електронното издание ПроАгро, претоварването на стоките в пристанищата не е „най-тясното място” при транспортирането на украинското зърно. Според източник на изданието, работещ в украинска компания за търговия със зърно, в която участва и чуждестранен капитал, в разгара на сезона най-големите проблеми по-често възникват при доставката на зърното до морските пристанища заради недостига на вагони, пригодени за транспортиране на зърно, ниската пропускателна способност на възловите гари, както и заради ограниченията за теглото на камионите, превозващи зърното.

Андрей Шкляр, ръководител на експертния отдел на украинския Център за транспортни стратегии, е напълно съгласен с това мнение. По думите му терминалите за зърно в морските пристанища на страната засега се справят с претоварването на зърното, макар и не без затруднения. „През миналия сезон натоварването на пристанищните мощности за претоварване на зърно достигна 101%. Като се има предвид, че за оптимален се смята показател от 85%, трябва да се увеличават мощностите на пристанищните терминали и елеватори, особено ако Украйна възнамерява да увеличи изнасяните количества зърно до 50 млн. тона при настоящи 30-35 млн. тона”, подчерта Шкляр.

Той обаче посочи, че заедно с пристанищната инфраструктура трябва да бъде усъвършенстван и вътрешният транспорт. „Става дума за възраждането на речния превоз на зърно по Днепър, с което в момента се занимава единствено компанията „Нибулон”. Страната има нужда и от повече вагони, специализирани за транспортиране на зърно, но железниците не ги поръчват, а частните инвеститори на практика не купуват заради настоящата политика на таксуване на железопътния транспорт”, обясни експертът.

Негови колеги свързват липсата на интерес у инвеститорите към транспортирането с железниците и по реките с нуждата от по-големи вложения, които могат да се изплатят единствено в дългосрочна перспектива. Освен това строителството на пристанищни елеватори и терминали за зърно ще се изплати доста по-бързо и не е учудващо, че големите чуждестранни компании, разполагащи с кредитен ресурс, са привлечени именно към него, изтъкват те.

Колкото повече елеватори и зърнени терминали има в страната, толкова по-конкурентни ще бъдат цените на зърното и претоварването му в украинските пристанища. От друга страна обаче контролът върху пристанищната инфраструктура дава възможност за контрол, а на практика и за диктуване на цените на зърното във вътрешността на страната. Затова освен защитата на чуждестранните инвестиции министерството трябва не по-малко внимателно да следи да не бъде допуснато съсредоточаване на основните мощности за претоварване на зърното в ръцете на няколко големи компании или техните собственици, коментират от изданието.

Защо чуждестраннните компании напират да строят терминали за зърно в Украйна
9382
 

Последни материали
Виж
По-ниските ставки са за компаниите, сътрудничили в разследването
Китай наложи антидъмпингови мита до 62,4 на сто при внос на свинско от ЕС
Търсенето се запазва, макар и ограничено от липсата на нова квота с по-ниско мито
Ръстът на реколтата от царевица в Турция вещае спад на украинския внос
Въпреки поевтиняването спрямо 2023 година, включително на арендата
И през 2024 година земеделската земя остава най-скъпа в Добричко
Доклад на Синор.БГ
Горещи теми в агроиндустрията: Ваксини, ставки и ключови законодателни инициативи
След кратко преследване и бягство на бракониера от превозното средство
Отнеха автомобил и незаконна дървесина от рецидивист в Белослатинско
Симеон Радев за реакцията на Русия
България празнува 140 години от Съединението на България
Свързани материали
Виж
Търсенето се запазва, макар и ограничено от липсата на нова квота с по-ниско мито
Ръстът на реколтата от царевица в Турция вещае спад на украинския внос
При ръст от едва 72 на сто в тонажа на доставените животни
Приходите от износа на едър рогат добитък от Украйна скочиха двойно
Мярката важи за търговците, но не и за фермерите и кооперативите
Митото върху износа на рапица и соя от Украйна влиза в сила на 1 октомври
В Украйна вече са ожънати 61% от площите с зърнени и бобови култури
Прибраните количества са едва 20 на сто от очакваните
Реколтата от мед в Украйна не стига за изпълнение на договорите за износ
Заради липсата на ефективен контрол върху качеството и произхода му
Пчеларите в ЕС протестират срещу увеличената квота за внос на мед от Украйна
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
АВТОРИ |  РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2025
RSS новини