Начало » Новини » Коментари
29.10.2015 г.

Иван Ангелов: Българският пазар стагнира, изходът е в износа

Агробизнесменът за 2015 г.:

Sinor.bg

Българският пазар е в стагнация и за хранителната индустрия износът е основната алтернатива, затова е важно да се търсят нови пазари. Това съобщи на форум в София новоизбраният агробизнесмен за 2015 г. Иван Ангелов. Дискусионният клуб беше организиран от вестник „Български фермер”, който връчи на двамата братя Иван и Лука Ангелови традиционната награда за агробизнесмени на годината. В дискусията участва и Мариета Захариева, изпълнителен директор на агенцията за малки и средни предприятия.

Основната тема на дискусията бяха новите възможности и пробивите, които се разкриват пред износа на агростоки. В тази връзка собственикът на „Градус” Иван Ангелов посочи как въпреки нарасналата конкуренция българската компания за производство на птичи продукти заема достойно място на външните пазари, където вече се реализира над половината от продукцията.

Освен птичи продукти „Градус” е мащабен износител на разплодни яйца, като пазарите са в Русия, Близкия изток и Европа. Българското птицепроизводство търпи сериозна конкуренция от бразилските замразени продукти, тъй като след 2012 г. субсидиите за европейския износ спряха, докато южноамериканските крепят техния бизнес.

Полша също налива сериозни средства в този сектор и за тази година бележи 17% ръст, посочи още Ангелов. Неслучайно вносът на килограм птиче месо в България става на цени от 1,16 евро, което е огромно изпитание за българските производители.

Бизнесменът благодари на министерството на земеделието, което за последните три години успя да извоюва субсидия по линия на хуманното отношение към птиците.

Българското птицевъдство се нарежда сред експортно ориентираните отрасли, което сериозно постижение, посочи и председателят на браншовия съюз Димитър Белоречков. Той посочи като сериозен проблем за търговията през 2015 г. птичият грип в САЩ и екологичните протести, предизвикали спад в продажбите на патешко месо и гъши дроб.

Специално за България проблем се оказа затварянето на пазара за Ирак, който има огромен потенциал за реализация българското производство. Цели 10 месеца обаче беше наложена забрана за внос на пилешко от България и то заради единичния случай на птичи грип сред дивите прелетни птици в началотото на тази година, посочи Иван Ангелов.

Въпреки тези пречки очакванията са през 2016 година износът на птичи продукти и разплодни яйца ще се раздвижи, като се предвижда да се достигне поне 2-3% ръст в експорта. Според Ангелов търсенето на бяло месо ще расте, още повече че с последния си доклад за вредите от консумацията на червени меса потребителите все повече ще се ориентират към пилешките продукти.

Самият Ангелов призова българите да купуват българското, защото то е чисто месо, а страната ни е единствената в ЕС, която не използва рибни или животински продукти за фураж. Пресилени са и слуховете за отстатъчни вещества от антибиотици, тъй като законно работещите фирми спазват европейската директива за пределните норми при лечението на птиците, обясни още Ангелов.   

Освен търговията с разплодни яйца и птиче месо през последните години холдинг „Градус” е известен и с производството на олио. Преди години птицевъдите купиха „Бисер Олива”, където се произвежда освен олио и слънчогледов шрот. Близо 80% от продукцията на този завод се изнася, което бизнесмените определят като успех.

Тази година компанията за първи път излиза и на пазара на кожи от норки с новото си производство, което е разположено на територията на купения птицекомбинат в Стара Загора. Годишно там ще се произвеждат около 42 хил. обработени норки, които ще се реализират на петте европейски борси и то на добри цени.

Собствениците на „Градус” инвестират значителни средства и във вторичната преработка на отпадъците, постигайки енергийна ефективност и опазване на околната среда от вредни газове.

Птичият тор се преработва в електроенергия, от чиято продажба холдингът допълнително печели.

Самото решение за отглеждане на норки има двустранен ефект, защото освен добрата печалба от реализацията на кожите, фирмата икономисва и от храна. Норките се хранят с отпадъци и вътрешности на пилетата, което също осигурява ефективност за производството.

Основният извод на експертите е, че България трябва да засили инвестиите в преработвателния сектор, тъй като има ниши за реализация на голяма част от българската селскостопанска продукция. Само така ще се преодолее съществуващата практика да се изнася непреработена суровина, посочиха експертите.

Иван Ангелов: Българският пазар стагнира, изходът е в износа
12053
 

Последни материали
Виж
Система за електронно управление
Инструкции как да получите своето УРН за електронно кандидатстване в ДФЗ
Въпреки негативните ефекти от войната в Украйна
България е значим фактор в международния пазар на изделия от дървесина
Безвъзмездно изготвяне на документите
Стартира приема за подпомагане на малките земеделски стопани
19-22.11.2024 г.
Седмичен обзор на Софийска стокова борса
От януари до октомври включително на годишна база
Молдова вдигна двойно приходите от износа на ябълки за ЕС
Насоки кандидатстване
Автоматично одобряват проектите на много малки фермери, натрупали 52 точки
Свързани материали
Виж
Номинации
Птицевъдите Иван и Лука Ангелови са номинирани за агробизнесмени на 2015 година
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2024
RSS новини