Начало » Новини » Страната
17.06.2015 г.

До 2020 г. електромобилите в България се очаква да достигнат 30 хиляди

Според енергийни експерти
До 2020 г. електромобилите в България се очаква да достигнат 30 хиляди

Farmer.bg

Електрическата мобилност е съвременното, устойчиво и трайно решение България да се справи с два от сериозните проблеми в градовете мръсния въздух и шума. Според Българската асоциация електрически превозни средства (БАЕПС) нужни са разбиране и координирани усилия на държавата, общините и бизнеса, за да бъде пречупена тенденцията. От асоциацията предвиждат до 2020 година  общият брой електрически и хибридни превозни средства в България да надмине 30 000. Според актуалните данни на Националния доклад за състоянието на околната среда за 2013 г. над 80 на сто от населението на България е засегнато от замърсяването на въздуха с фини прахови частици (ФПЧ10) над допустимите норми, което е от два до три пъти повече в сравнение със средните нива за Европа. Дизеловите автомобили и битовото отопление са отговорни за 90% от замърсяването.

Автомобилният транспорт в големите населени места е основният причинител и на шумовото замърсяване. Допустимите нива са превишени в 72.73% от контролните пунктове в страната, а София е най-шумната сред 17 столици в Европа според проучване на Европейската агенция по околна среда. 

Планът за действие на Столична община предвижда модернизация на градския транспорт, но не и насърчаването на електромобилите,  които значително биха ограничили шумовото замърсяване.

Шест процента през 2014 г. задължително трябваше да бъдат зелените обществени поръчки за електромобили и инфраструктура за централната администрация, а за местната администрация препоръчително според Националния план за действие за насърчаване на зелените обществени поръчки (2012-2014).

По данни на Агенцията за обществени поръчки през 2014 г. са регистрирани първите пет зелени обществени поръчки в електромобилната област: открити са две, една е възложена, две са прекратени. Ако направим сравнение с предходната година, съотношението е 5 на нула, през 2103 нямаше нито една!

Първата и единствена засега електромобилна обществена поръчка е на Техническият университет в Габрово за доставка на електронни модули за безконтактен заряд на електромобили, част от техния проект „FastlnCharge“, финансиран по Седма Рамкова програма на ЕС, по която вече има сключен договор на стойност 112 100 лв. Добър, но самотен пример!

Според изпълнителният директор на БАЕПС Ангел Николов причините за слабото развитие на този трапспорт е свързано с „непознаване на предимствата на електромобилния транспорт, опасения за коректността на поръчката заради ограничения брой доставчици и инертността на институциите.

„Бихме искали хората на ръководни нива в институциите да осъзнаят, че електрическите превозни средства намалят вредните емисии и шума и при правилно планиране и използване могат реално да спестят бюджетни средства.  Чрез спазването на 6%-та квота на зелените електромобилни поръчки, държавната администрация и общините ще дадат пример и ще насърчат навлизането на електромобилите в ежедневието ни. Не става дума за екзотика или лукс, а за умела и печеливша политика“.

Въпреки всичко, електромобилността в България се движи с добра скорост: само за година броят на превозните средства с изцяло електрическо задвижване нарастна с 36%, към края на миналата година вече има регистрирани 497 електрически и 1031 хибридни превозни средства, зарядни станции са вече 24. Бизнесът пръв разбра ползите: електрическият транспорт е в пъти по-евтин за поддържане, паркирането е безплатно, няма пътен данък. Вече имаме примери на електрификация на фирмени флотилии: всички превозни средства, закупени през последните две години са електрически.

До 2020 г. електромобилите в България се очаква да достигнат 30 хиляди
2412

Коментари (0)

Моля отбележете, че не сте робот.

Последни материали
Виж
Промяната ще позволи на свиневъдния бизнес в тази част на страната да функционира по-нормално
Брюксел намали ограниченията в област Варна въведени заради африканската чума по свинете
Зам.-министър Добрев: Буферните зони с ограничения за групов лов на диви свине ще бъдат намалени двойно
Румен Порожанов взе участие в неформалното заседание на Съвета на ЕС по земеделие и рибарство
Пържени люти лушки
На 1 октомври изтича срокът в който фермерите с недекларирани субсидии могат да подадът коригираща декларация
Заловиха бракониер, превозващ 100 килограма риба
Свързани материали
Виж
Политики
Екоминистерството стимулира общините да купуват електромобили
ELECTRO MOBILITY EXPO 2018
През септември в София ще се проведе първото изложение за електромобили
Инвестиции
Китайската JAC Motors проучва възможностите за производство на електроавтомобили в България
Приятели на SINOR.bg:  Стоматолог, София | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
SINOR.bg 2003 - 2018

Използваме бисквитки (cookies), за да ви осигурим възможно най-добро преживяване в нашия уеб сайт. Чрез използването на нашия уебсайт Вие се съгласявате със запазването на бисквитки във Вашето устройство.

Приемам