На пръсти се броят животновъдите в страната, за които поредната криза с изкупните цени на млякото не е проблем. Сред щастливците е и младият фермер от пловдивското семо Стряма Тодор Ванев, който от две години е скъсал отношенията си с мандрите и вместо да продава млякото си по 45 стотинки за литър, каквато е сегашната пазарна цена, той работи директно с потребителите и този бизнес модел е ефективен за семейстовто. С помощта на три млекомата и мобилни витрини Ванев е постигнал справедлива цена за труда си, затова той препоръчва на колегите си да инвестират в директнти продажби, ако искат да развиват бизнеса си.
За литър мляко стопанинът получава 1,20 лв. с ДДС, което на фона на вътрешните фермерски цени е голямо постижение. От хладилните витрини Ванев продава и качествено сирене и кашкавал, преработени от млякото на неговите животни в мандра, с която е сключил договор. Така той спестява и от премахването на посредниците по веригата, които традиционно товарят цената до крайния потребител.
Трудно е да се каже, че през 12-те години от съществуването на фермата всичко е минавало по мед и масло, за да се стигне до днешните резултати. За Ванев обаче провалите не са тема за разговор, защото според него „трябва да се гледа само напред и ако човек падне, веднага да се изправи и да продължи, без да се обръща назад”.
Тази философия младият предприемач следва от зората на бизнеса си, когато през 2003 г. се захваща с животновъдство. „Започнахме с кредити, с много кредити и това продължава до днес. Въпросът не е само в риска с бизнеса, нужна е и упорита работа”, обяснява младият фермер. Неведнъж той и съпругата му са имали безсънни нощи било около животните, било да сложат в ред счетоводството на фирмата. Най-големият проблем обаче е било да наложат качеството на своите продукти на пазара, така че потребителите да опознаят тяхната марка и да започнат да я търсят.
„Купихме млекоматите преди четири години, но първите 12 месеца бяха най-тежки, защото пазарът на млечни продукти е пренаситен и не беше лесно да се утвърдим”, обяснява фермерът. Когато не са успявали да продадат млякото от автомата, често са прибягвали до мандрите. Днес обаче това време е минало и за семейната ферма е успех, че имат добър пазар за млечните си прадукти. Освен в родното село Стряма фермерите разполагат с още две мобилни витрини в Пловдив, които се местят в кварталите и които са разпознаваеми от потребителите.
Основата цел на предприемача е да постигне високо качество на млякото, затова инвестира в елитни породи. Стопанството разполага със 180 животни, от които 95 са дойни. От тях 30 са от високопродуктивната порода Джерсей (разговорно известна като Жарсе) , чието мляко е с високо хранителни качества. Холщайн и Червено шарено говедо са другите породи, като идеята е да се увеличи броят на Джерсей.
На този етап семейната ферма ще запази броя на отглежданите животни, тъй като нямат намерение да разширяват бизнеса си. „Крупното земеделие изисква големи отговорности, а животновъдството и без това е натоварено с денонощни грижи. За нас е важно да поддържаме този стандарт. Затова се радваме, че имаме клиенти, оценяващи качеството на българската пордукция”, заключава още фермерът.