Сухият климат на Близкия изток прави района неблагоприятен за отглеждане и производство на сурово мляко и производство на млечни продукти. Затова е налага те да бъдат внасяни. Тези продукти са традиционна част от хранителния режим в Близкия изток, като консумацията на бели сирена и кисело мляко имат дълга история в региона. За сведение България е изнасяла над 20 000 тона годишно бяло саламурено сирене до 1989 г. и е била на едно от първите места по внос в ОАЕ. Потреблението на млечни продукти на глава от населението в ОАЕ е приблизително равно на това в САЩ.
ОАЕ внася около 75 % мляко и млечни продукти , за да задоволи нуждите на вътрешния пазар. Голяма част от суровото мляко , произвеждано в региона отива за пакетиране на прясно мляко, производство на кисело мляко, лабан / айрян/ . Това дава възможност за внос на сирена , суроватка и мляко на прах.
ЕС е водещ доставчик на млечни продукти в Близкия изток, с пазарен дял в региона около 30 %, Нова Зеландия -20-25 %, Австралия - 10 %, САЩ 5-10 %.
Според последните данни на Дубайската митница външната търговия на Дубай в хранително вкусовия сектор възлиза на 12,53 млрдлщатски долана за периода от януари до септември 2013 г. и има увеличение всравнение с 2012 г. , когато е бил 11,7 млрд. щ.д., което е 7 % ръст. Подемът на вноса 8,71 млрд.щ.д., като и износът бележи ръст на 1,90 млрд.щ.д., а и реекспортът също се е увеличил и е доситгнал 1,92 млрд.щ.д.
Вносът на млечни продукти преобладава над износа. Износът на кисели и подсладени млека съществено надвишава вноса, както в количество, така и в стойност. Вносът на тези продукти се оценява на 4,425 тона в обем и близо 15,014 млн.щ.д. за 2013 г., което е близо 50 % ръст спрямо 2012 г. Износът от страната се оценява на 17,279 това в обем и близо 23,905 млн. щ.д. в стойност за 2013 г. , а това е с около 27 % повече спрямо 2012 г. Основна част от износа е предимно на кисели млека, който превишава вноса близо 5 пъти, а износът на мътеница е близо 2 пъти по-висок от вноса. Преобладаваща част от вноса в страната на млечни продукти сеосъществява от Саудитска Арабия, Франция, и Турция. Данните за внос от България през 2010 г. са на стойност 3 475 щ.д. , но интересът след реализирането на европейската промоционална програма „Европейски млечни продукти всеки ден" дава отражение и предизвика интерес.
По проекта ЕВРОПЕЙСКИ МЛЕЧНИ ПРОДУКТИ ВСЕКИ ДЕН, трета година Асоциация на млекопреработвателите в България изпълнява успешно втората си промоционална програма за популяризиране и рекламиране на европейски млечни продукти, произведени в България.
Дестинациите, в които се рекламира уникалните ни млечните продукти, съдържащи здравословната бактерия лактобацилус булгарикус - кисело мляко, сирене и кашкавал са Обединени Арабски Емирства и Австралия. Това е втори промоционален проект на Асоциация на млекопреработвателите в България, който успешно се финализира, тъй като навлезе в последната фаза и в последното тримесечие от нея.
Асоциация на млекопреработвателите в България се надява да бъдат осъществени търговски контакти и да се реализира износ както на българско кисело мляко, така и на сирене и кашкавал в ОАЕ и страните от Близкия изток. За съжаление търговската статистика на ООН за внос в ОАЕ по държави не е актуализирана след 2011 г.