Китай е световен феномен. Само за няколко десетилетия най-многолюдната държава в света (с население 1, 390 милиарда според приблизителна оценка за 2014 г.) със скромно и изостанало стопанство се превърна във водеща икономическа, научно-техническа и военна сила. В хилядолетната си история изхранването на населението в Китай винаги е било проблем, поради което земеделието е било приоритетно, а днес, повече от когато и да било властите обръщат внимание на развитие на селското стопанство с цел да подобрят благосъстоянието на огромното си население, да повишат доходите на селяните, да осъществят хармоничното развитие на селата и градовете. Китай е най-големият производител и консуматор на земеделска продукция, в селското стопанство са заети 300 милиона души.
В много части на Китай климатът е перфектен за производството на зърнени, овощни и зеленчукови култури, а реформата в селското стопанство, която се осъществява от над три десетилетия, даде тласък на развитието на производителните сили в селата, съдейства за увеличаването на зърнодобива и за подобряване на селскостопанската структура. Днес по добив на ориз, пшеница, картофи, фъстъци, чай, памук, семена на рапица, тютюн, месо, яйца, аквакултура и на други селскостопански продукти Китай се нарежда на първо място в света.
MADE IN CHINA
Поднебесната, както наричат страната, е най-големият износител и вторият най-голям вносител на стоки в света. Важно е да се отбележи, че към днешна дата само 41 на сто от износа на китайска продукция произхожда от интегрални национални предприятия. Останалите 39 на сто се реализират от предприятия със 100-процентов чужд капитал и 20 на сто от партньорства със смесен капитал.
Огромните размери на страната благоприятстват развитието на производството, а основните пътища за износ на готовата продукция минават през Китайско море. Забележителното през последните години е, че качеството на изнасяната продукция се е подобрило значително.
Производителите на автомобили от цял свят отдавна са се доверили на китайски партньори и заводи, а при производителите на земеделска техника отне малко повече време, за да се присъединят към производството "Made in China".
За производителите на агромашини производството в Китай има и едно допълнително предимство - близостта и лесният достъп до дестинациите Австралия и Нова Зеландия. Това са важни пазари, до които иначе машините достигат след дълги и скъпи пътувания с кораби от заводите в Европа и Северна Америка.
New Holland и John Deere бяха два от първите производители, които поеха пътя към китайските и други азиатски производители.
New Holland основа две дъщерни дружества в Китай, докато "зеленият гигант" днес има 7 завода за трактори и комбайни в страната. Първоначална техниката на John Deere, произведена в Китай, се продаваше в различна цветова гама, като част от джойт венчър споразумението си с китайските производители. Миналата година машините отново се върнаха към традиционите си цветове в зелено и жълто и днес John Deere е най-популярната чуждестранна марка в азиатската страна.
Same Deutz-Fahr също започна партньорство с китайския производител на трактори Shandong Changlin за дистрибуция на своите машини в Азия. Концернът се надява да продаде 30 000 трактора до 2015 година чрез силната дилърска мрежа на Changlin, наброяваща 490 дилъра.
Claas е друга компания, която бързо пуска корени на китайската плодородна почва. Миналата година концернът закупи производителя на прибираща техника Jinyeе. Claas се надява така да бъде създадена солидна база за превземане на най-бързо растящия пазар на земеделска техника в света.
ПРОДАЖБИТЕ НА ТРАКТОРИ В КИТАЙ РАСТАТ С 15-20 % ВСЯКА ГОДИНА
По същия начин растат и средните конски сили. На пазара все още доминират местните марки, често поради много ниските им цени, както и силно развитите им дилърски мрежи, пръснати из страната. Но европейските и американските марки са по-желани от фермерите. А китайските фермери получават днес най-високите доходи през последните 40 години, така че те могат да си позволят да инвестират в такава техника.
Всичко това е съблазнило за един дори сравнително неголям европейски производител да се установи на Изток. Шведският производител на челни товарачи Alo премести цялото си производство в Китай през 2010-а в очакване на Азиатския земеделски бум. Компанията притежава две от големите имена при челните товарачи - Trima и Quicke, който произвеждат оборудване за марки като Kubota, Zetor, Massey Ferguson и Valtra.
Alo произвежда и продава 35 000 челни товарача всяка година в централната си база в Северна Швеция. Компанията произвежда и около 150 000 хидравлични цилиндри всяка година, които са подходящи за трактори от почти всички марки в завода си във Франция. Има и още един завод в Тенеси, САЩ, който снабдява пазарите на Северна Америка.
Компанията премести производството си в близост до Шанхай през 2010 година, за да държи под око апетитните пазари на Китай и Индия.
За европейските производители е много примамлива и възможността на място да се снабдяват с евтини компоненти и части за своите машини. Само компания Alo се нуждае от 8000 тона стомана годишно. Базирайки се в Китай, тя автоматично намалява сметката за суровината с 15 на сто. 80 на сто от частите, вложени в товарачите, също са произведени в Китай, така че спестените пари определено си заслужават.
Днес фабриката произвежда 40 000 части годишно, но очаква те да нараснат до 65 000 само след две години. Компанията държи под наблюдение и животновъдните райони в Североизточен Китай. Фермите в тези региони стават все по-механизирани и сменят малките балировачки с големи, които вече не могат да се управляват на ръка.
ГОЛЕМИТЕ НАДЕЖДИ
Да се направят точни прогнози за потенциала на азиатските пазари, е трудно. Земеделието в много райони все още е доста неразвито, с голям дял на малките фамилни ферми. Като се има предвид, че Китай има колосалния брой от над 300 милиона фермера, това естествено рефлектира върху продажбите на трактори. В страната има пазар от около 500 000 нови трактора с мощност над 40 к.с. годишно, докато във Великобритания например на година се продават по 15 000 нови машини, а в България едва 1500.
През първата половина на 2012 година в Китай са продадени 311 592 нови трактора. От тях 69 419 са били с мощност над 40 к.с., 55 583 - 70-100 к.с. и 31 296 - над 100 к.с.
Общите конски сили, работещи в Китай, са около 1,4 милиарда, което по чиста случайност е толкова, колкото и населението на страната. Това население все повече преминава от традиционната купичка ориз със зеленчуци към високохранителните месо и мляко, създавайки все по-големи предизвикателства пред китайските фермери. Изглежда, че единственият начин, по който могат да се посрещнат тези предизвикателства, е все по-голямата механизация. А това звучи като музика в ушите на западните производители.../Ангел Върбанов
По материали на чуждестранната преса, fermera.bg