17-12-2003 г. На всички ни е добре известно, че комбайните, както и голяма част от колесните трактори в селското стопанство бездействат с месеци, особено през есенно-зимния период. Грижите за тяхното правилно съхранение, особено за консервацията на двигателите им, трябва да бъдат първостепенно задължение на собствениците! Те сами, ако са технически грамотни, или трактористите и комбайнерите, срещу съответно заплащане, следва да направят необходимото за тяхното опазване. Абсурдно е да препоръчваме топли гаражи, но ще е добре както за комбайните, така и за тракторите да се намерят подходящи сухи помещения или навеси. След като сте гарирали машините - извършили сте поредния им технически преглед, повдигнете ги на здрави и устойчиви стойки и пристъпете към консервация на двигателите. Каква е последователността на операциите при тази работа? Първо, ще трябва да източим маслото от картера на двигателя и на горивото от резервоара Промиваме центробежния филтър за маслото и филтъра на турбокомпресора (където ги има), както и филтъра за грубо очистване на горивото. После източваме маслото от скоростната кутия, диапазонния редуктор (където го има), страничните редуктори и др. и ги промиваме с дизелово гориво чрез кратковременно включване на движението. По изключение се запазва само маслото в хидростатичната трансмисия (където я има). Обърнете специално внимание на консервацията на горивната система и картера на двигателя, както и на всички други картери и резервоари (с изключение на хидростатичната трансмисия - където я има). Най-често тя се прави чрез съответни инхибитори (инхибитор - вещество, забавящо или прекратяващо протичането на химическа реакция или процес), работно-консервационни разтвори, изготвени на базата на част от източените дизелово гориво и моторно масло (ако не му е изтекъл срокът за заменяне) - съответно от резервоара и картера на двигателя или хидравличната система - и избраната консервационна присадка, спазвайки точно определените за тази цел концентрации и температури. За най-популярната у нас руска присадка "АКОР-1" температурите на съставките в тези работно-консервационни разтвори са: за горивото и маслото - не по-ниска от 15-200С, а за присадката - не повече от 600С. Консервацията на горивната система (горивопроводи, горивни филтри, дюзи и горивна помпа) следва да се прави с разтвор на базата на дизелово гориво и 5% от присадката "АКОР-1" - т. е. с т. нар. работно-консервационно гориво, а вътрешността на двигателя (коляно-мотовилковия механизъм, цилиндро-буталната група и др.), хидравличната система, скоростната кутия, диапазонния и страничните редуктори и др. - с разтвор въз основа на моторно масло и 5-10% от присадката "АКОР-1". Работно-консервационното гориво се налива в резервоара в количество, което да осигурява работа на двигателя в течение поне на 5-8 мин (за зърнокомбайните от фамилиите СК-5 и Дон-1500 то трябва да е най-малко 20 и 25-30 литра), а в картера на двигателя, резервоара на хидравличната система, скоростната кутия, диапазонния и страничните редуктори - до нивата, указани в ръководствата за експлоатация. След това двигателят се пуска в движение за 5-8 минути, през което време персоналът, извършващ съхранението, много експедитивно следва да обезвъздуши хидравличната система (чрез неколкократно включване на всички потребители на хидравлична енергия). При комбайните трябва да се постави жетварката върху опорните стойки за разтоварване на хидравличната система, а едноконтурният вариатор на ходовата част (при моделите от фамилиите СК-5 и Енисей-1200) да бъде на минимален скоростен режим. Освен това трябва да се превключат някои от предавките в скоростната кутия или от степените в диапазонния редуктор. Всички хидравлични цилиндри трябва да са с напълно прибрани прътове, същото се отнася и за шибърите на хидравличните разпределители. Останалите навън участъци от хромираните им повърхности следва да се покрият с консервационна смазка и да се обвият с водонепропускаща хартия. Спира се двигателят. Без да се подава гориво, чрез стартера коляновият вал се превърта, докато контролните уреди регистрират налягане в мазителната система. Включванията на стартера не трябва да са повече от 3 с продължителност от по 15 секунди и с интервал между тях от 1-2 минути. Необходимо е още на всички места по зърнокомбайна или трактора, където е извършена консервация, да се поставят табелки със следния надпис: "Преди пускане в движение замени работно-консервационния разтвор!" Източване на водата от охлаждащата система на двигателя Водната риза на цилиндровия блок и водомасленият охладител (където го има) трябва да се промият с водна струя - най-често през корпуса на термостата, докато през най-ниско разположения кран протече чиста вода. Водната помпа се превърта на ръка на няколко оборота. Всичките кранове на системата - върху радиатора, цилиндровия блок, водомасления охладител, компенсиращото казанче и пр., се оставят в отворено положение през цялото времетраене на съхранението. И задължителната табелка с надписа: "Внимание! Водата е източена!" Друг е въпросът, ако двигателят е работил с антифриз. В този случай пробата за процентното съдържание на активното вещество е задължителна. При необходимост концентрацията на антифриза се довежда до съответната норма съгласно указанията в ръководството за експлоатация на двигателя. Не бива да се забравя и табелката: "Заредено с антифриз!" И не на последно място по важност е очистването на въздуховземащата решетка на въздухоочистителя от прах и растителни остатъци Картонените филтриращи елементи (основните и контролните) на въздухоочистителя следва да се извадят, очистят и продухат с въздух под налягане. Ако е необходимо, се изпират в препоръчвания разтвор според съответното ръководство за експлоатация на трактора или комбайна. И то до пълното отстраняване на замърсяването им и добре да се изсушат след това. За да бъдат предпазени от въздействието на атмосферната влага през зимата, трябва да ги съхранявате в добре завързан калъф от полиетиленово фолио в кабината или на сухо място в склада. Допустимо е да ги поставите на местата им във въздухоочистителя, но в този случай е задължително той или въздуховземащата решетка (както е при двигателя СМД-19) да се покрият с добре привързан и подходящ по форма калъф от полиетиленово фолио, с който да се гарантира пълна херметичност. По подобен начин трябва да постъпите и с филтриращите елементи от климатичната инсталация на кабината. С полиетиленово фолио се херметизират и гърловините на резервоарите за горивото и за маслата на хидравличната система и хидравличната трансмисия, както и на отдушника, масломерната пръчка и изпускателната тръба (ауспуха) на двигателя. (от в. Фермер новият)