Земеделските стопани у нас може да имат проблеми при пласирането на плодове и зеленчуци за големите търговски вериги и при експорт, ако не внедрят стандарта за добри селскостопански практики GlobalGap. Това каза пред журналисти Климент Петров - заместник-управител на сертифициращата международна група "Муди Интернешънъл" в България.
Сертификатът за стандарта GlobalGap гарантира, че в предлаганите плодове и зеленчуци няма остатъчни количества пестициди и нитрати. Той гарантира и че условията, при които е събирана продукцията, отговарят на хигиенните изисквания, които не биха довели до вторично замърсяване. Едно от условията за получаване на сертификат е на полето през не повече от 500 метра да има подвижни тоалетни, както и условия работниците да си мият ръцете.
Нашата страна е на едно от последните места в Европа по внедряването на GlobalGap. Търговските вериги в страната ще започнат да изискват такъв сертификат и от българските производители най-късно до 2011 година. Ако те не отговорят на стандарта, търговските вериги ще ни залеят с вносни плодове и зеленчуци, посочи Петров.
По-малко от десет са българските производители, които притежават сертификат GlobalGap. В Гърция фирмите с такъв документ са 12 000, а в Турция - над 15 хиляди, и това прави нашите производители неконкурентоспособни на европейския пазар, каза Климент Петров.
GlobalGap се издава за 12 месеца, като таксите, които се плащат, са достъпни и за българските производители. За един производител, който притежава площ 100 хектара, стандартизацията ще му струва около 1110 лв. Сумата може и да е много по-малка, ако производители се обединят в асоциации.