Кампанията в подкрепа на българското се цени високо от целия бизнес

Инициативи

15.11.2018 г.

Кампанията в подкрепа на българското се цени високо от целия бизнес

За първи път представителите от хранително-вкусовата индустрия бяха приятно изненадани от администрацията на министерството на земеделието с актуални статистически данни за състоянието на сектора през последната година. Това стана при официалното обявяване на инициативата в подкрепа на българските производители, организирана от министерството на земеделието преди Коледа. В продължение на повече от месец по радиа и телевизии ще бъдат излъчвани рекламни клипове под мотото „Аз подкрепям българските производители, подкрепи ги и ти“.

Целта е в този месец и половина до Коледа да акцентираме върху нашите постижения, върху българското земеделско производство и  българските храни, за да надградим постигнатото и да продължим по правилния път.“ Това посочи министърът на земеделието, храните и горите Румен Порожанов по време на  кръгла маса, с която се даде старт на кампания в подкрепа на производителите на български храни. В дискусията участваха не само преработватели, но и земеделски производители, голяма част от които вече имат постоянни договори с големите търговски вериги. „Само в „Метро“ от две години работим активно с българските фермери, в резултат на което вече имаме договори с над 100 земеделци“, посочи представителят на търговската верига.

Във връзка с инвестициите, които са направени и модернизацията на предприятията,  България вече има един добър опит като земеделска и производителка на храни страна, посочи още Порожанов.

Отчетен беше положителен ръст в производството на бели и червени меса. Само за първите 8 месеца на тази година, съпоставени с 8-те месеца на миналата година, има увеличение при производството на бели меса с 18.4%, на червените меса – 7.6%, сочи статистиката

Същата тенденция се отнася и за потреблението на готови млечни продукти и яйца. Делът на българското производство в общото потребление при киселото мляко, кравето сирене, кашкавала и яйцата е около или над 90%.  За  периода януари-август 2018 г. се запазва тенденцията на увеличение на обема на произведените млечни продукти, като най-голям ръст бележи производството на пресни млека (40%) и сирена (33%).

Същевременно производството на имитиращи продукти с растителни мазнини намалява с около 17%, след като се  предприеха промените в нормативната уредба и забраната за използването им в млекопреработвателните предприятия, подчерта министърът.  По предварителни данни за първите 6 месеца на тази година износът на селскостопански стоки, където се включват и  храните, нараства с 13,5% спрямо 2017 г. и достига 1,9 млрд евро. По думите на Румен Порожанов очакванията са износът да надхвърли 4 млрд евро.

Той съобщи, че е направено проучване в 5-те най-големи хранителни вериги  в страната за това какъв е делът на българските и вносните хранителни  стоки и резултатите показват, че има значителен ръст в продажбата на български стоки. В малките хранителни магазини от семеен тип българските стоки също преобладават.

Делът на хляб и хлебни изделия от българските производители  в големите хранителни вериги е между  77% и 100%.

В една от тях се продават само български  хлебни изделия. По отношение на деликатесите и колбасите съотношението е между 55  и 80 на сто, а при млечните продукти то е между 57% и 75%. При сертифицираните български биопродукти се забелязва сериозен ръст през последната година, като една от веригите декларира ръст от над 167%“ , посочи министър Порожанов.

Над 2 млрд. лв. ежегодно се отделят за подкрепа на земеделските стопани. Министър Порожанов подчерта, че финансирането за следващата година в област земеделие ще бъде балансирано между всички сектори.

Sinor.BG

Споделяне на сайта