Ст. Апостолов: Само с демонстративни проекти за фермерските пазари не може

Бъдещето на фермерските пазари е свързано с организиране на тематични квартални събития

22.09.2018 г.

Ст. Апостолов: Само с демонстративни проекти за фермерските пазари не може

„Моделът ни е добър, но трябва да се намери начин да се катализират усилията на държавата и общините, защото ако продължаваме със същите темпове, ще са ни необходими 25 години за да имаме фермерски пазари във всички областни центрове", каза по време на дискусия за бъдещето на фермерските пазари Стоилко Апостолов, председател на фондация „Биоселена”. Заедно с подкрепата на проекта  "За Балкана и хората" , столична община, аграрното министерство и програма Европа те организират традиционния седмичен фермерски пазар пред МЗХГ, който вече има 62 издания. "Искахме да излезем извън рамките на традиционните пазари за да може потребителят да направи разлика както между качеството на продуктите, така и между цената им, като освен това свържем пазара с определена проява- дегустация или представяне на определени нови продукти", допълни още Апостолов.

Стоилко Апостолов: Две неща особено ни притесняват за ОСП в Европарламента

Той припомни, че когато са стартирали процеса по създаване на уредбата, която е трябвало да позволи на дребните  производители директни продажби на потребителите преди 10 години ситуацията е била много тежка, но благодарение на хора, които са им повярвали, заедно с други  НПО-та са успели да подкрепят и подадат ръка на малките фермери.

Разходите за закупуване на инвентара направени от организаторите на фермерския пазар възлизат на 26 хил. лева, а текущите за всяко седмично събитие - около 980 лева, като те се поделят и от фермерите, които поемат 1/3 от таксата. Към момента там могат да се намерят 326 фермерски продукти, от които 147 са биологично сертифицирани.

Появата на все повече организации, желаещи да организират фермерски пазари налага обаче създаването на единни правила за организирането им и критерии за контрол на участващите производители. От "Хранкооп"  които наскоро ще отбележат пет години от организирането от тях на първия фермерски пазар споделиха, че в началото е трябвало да правят доста компромиси по отношение тъкмо на контрола. Според Апостолов все още има какво да се желае и по отношение на контрола от страна на потребителите.

Бъдещето на фермерските пазари

"Разнообразието от временно организирани фермерски събития е част от развитието на пазарите и подкрепата на дребните производители, така че в това няма нищо лошо",сподели Гергана Кабаиванова от "Локалфууд". Според нея бъдещето на фермерските пазари е в организирането на малки тематични квартални събития от определени групи фермери.

Нерешени проблеми

Проблемите пред организирането на локални фермерски пазари за сега са свързани по-скоро с мудността на администрацията, която на различни нива все още не си е отворила очите и бавно реагира на феномена "фермерски пазар". Освен това у нас все още не е възприета дефиниция за занаятчийски фермерски продукт", който трябва да е създаден основно с ползване на различни занаятчийски практики и почти ръчно.

Липсата на предвидимост, изискването за ежемесечно подаване на заявление за разрешително за организация на пазарите и невъзможността за комплексно заплащане на паркоместата също са засега непреодолими бариери пред ентусиазираните неправителствени организации да дадат възможност на повече дребни производители за достъп до потребителите. Освен това според Николай Генов поне в столична община все още не могат да надскочат своите наредби. За мнозина от фермерите в зависимост от отдалечеността им от София, ежеседмичните разходи  за участие в пазарите възлизат между 100 и 200 лева . Самите фермери гледат на пазарите  по-скоро като на допълнителен маркетинг инструмент, защото мнозина от тях искат да отворят собствени магазинчета.

 

Sinor.BG

Споделяне на сайта