В края на миналата седмица това сензационно заглавие (Member states press EU to amend sanctions to unblock Russian food shipments) се появи на страниците на най-реномираното финансово издание Financial Times (FT). FT коментира, че искането за незабавни корекции в санкционните правила са предизвикани от острите критики от страна на африканските държави, че „липсата на яснота в правилата води до задържане на жизненоважни доставки в пристанищата на ЕС. Един дипломат заяви пред изданието, че има случаи на партиди ”заседнали в неизвестност в продължение на седмици”.
Африканските нации, които се борят с недостига на храни и селскостопански суровини атакуват санкционната политика на ЕС. Маки Сал (Macky Sall), президент на Сенегал и председател на Африканския съюз, заяви, че континентът му се е превърнал в „съпътстваща щета“ от натиска на западните съюзници срещу Русия.
В крайна сметка явно именно тези настойчиви сигнали накараха водещи европейски държави като Германия, Франция, Нидерландия и редица и други страни да поискат от Еврокомисията да внесе поправка, разясняваща механизма за прилагане на санкции по отношение на износа на храни и торове от Русия.
Експертите констатират, че руските товари понякога се задържат необосновано дълго в европейските пристанища, тъй като пазарните участници се притесняват да участват в транзакции с руски компании, които са собственост на лица от санкционния списък. В същото време „с прекъсването на доставките на храна, произтичащо от войната между Русия и Украйна, Африка е изправена пред недостиг от най-малко 30 милиона метрични тона храна, особено пшеница, царевица и соя, внесени от двете страни“, се говори в документа.
Финансовите институции, застрахователите, превозвачите и търговците на едро често не са склонни да участват в търговски сделки при износа на руски храни и торове, а това нарушава нормалното функциониране на веригите на доставки.
От Европейската Комисия (EК) уверяват, че нито една от нейните санкции не е насочена към търговията със селскостопански и хранителни продукти, включително пшеница, а също така и торовете. По думите на транспортните оператори обаче „гаранциите предоставени от ЕК за свободното предвижване руско зърно и торове не са достатъчно стабилни, за да гарантират правната им защита”. „Настоящата правна ситуация провокира разбирането, че санкциите всъщност възпрепятстват търговията с торове и храни“, се казва в документа внесен от групата държави-членки, която освен Германия, Франция, Нидерландия включва също Испания, Белгия и Португалия.