На сайта на фонд „Земеделие“ са публикувани отговори на въпросите, които вълнуват одобрените заявители и директорите на учебни заведения, свързани с еднократната доставка на плодове, зеленчуци и млечни продукти по двете европейски схеми „Училищно мляко“ и „Училищен плод“, въведена заради извънредното положение по повод пандемията от коронавирус (COVID-19).
Припомняме, че децата от детските градини и учениците до 4 клас ще получат еднократно пакети с плодове, зеленчуци, сирене и кашкавал, съгласно действащите правила и изисквания за качество, съхранение и доставка на продуктите. Двете училищни схеми не са разработени за изхранване на децата в учебните завадения, а имат за цел да възпитат трайни навици в децата да консумират пресни български плодове и зеленчуци и качествени млечни продукти, родно производство.
Ето и част от въпросите и отговорите.
Следва ли да спазват видовете продукти, съгласно предоставените графици от тях?
Заявителите следва да се съобразят със съгласуваните графици за доставки по чл.15 а от наредбата, като за еднократната доставка на продукти следва да включат единствено броя доставки, които попадат в периода 13 март- 13 май.За еднократната доставка на плодове и зеленчуци не се прилага изискването на чл. 9, ал. 6 от наредбата да се разпределят най-малко 4 различни вида плодове и/или зеленчуци месечно
Какви продукти могат да бъдат доставени в периода 13 март – 13 май и как следва да бъдат опаковани?
В периода 13 март – 13 май 2020г. могат да се доставят всички плодове и зеленчуци включени в Приложение № 1а от наредбата и млечни продукти съгласно Приложение № 4, т. 5 - сирене и кашкавал в индивидуални опаковки за всяко дете или ученик от целевата група. Сиренето и кашкавалът се доставят от заявителите, предварително опаковани от производителя в индивидуални опаковки, в учебните заведения, от хладилни обекти, регистрирани по реда на чл. 12 от Закона за храните в деня на транспортирането и се разпределят на целевата група по реда, без забавяне.
Какви количества продукти мога да доставя в периода 13 март – 13 май 2020г.?
Количествата доставени продукти трябва да бъдат съобразени с броя деца и ученици в целевата група към съответното учебно заведение, допустимите количества на порциите посочени в Приложение № 2 и Приложение № 4, т. 5 от наредбата, и броя на доставки за периода, съгласно графика по чл.15а от наредбата.
Остава ли изискването за доставките, при които най-малко 1/3 от доставките да са на продукти, произведени от земеделски стопани, регистрирани по Наредба № 3 от 1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани“?
Изискването за най-малко 1/3 от доставките да са на продукти, произведени от земеделски стопани, регистрирани по Наредба № 3 от 1999 г., остава да важи за всички извършени доставки за учебната година 2019/2020, но отпада изискването за 4 вида плодове и зеленчуци месечно, т.е могат да закарат само един вид.
Как следва да се разпределят доставените продукти за деца/ученици, които нямат възможност да получат продуктите?
Съгласно чл.14, ал.2, т.14 и ал.5, т.2 от Наредба за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – Схема „Училищен плод“ и Схема „Училищно мляко“, директорите на учебните заведения предоставят продуктите по схемите само на включени в групата деца или ученици в класа, които отговарят на изискванията на чл. 8 от наредбата; когато част от децата или учениците отсъстват, доставените за съответния ден количества плодове и зеленчуци се разпределят между присъстващите в групата деца или в класа ученици, а доставените количества мляко и млечни продукти се разпределят между присъстващите деца или ученици в ден, различен от деня на доставката;
В тази връзка за прилагането на схемата за училищата при наложените ограничения за функциониране на учебните заведения (временното им затваряне), в условия на обявеното извънредно положение от 13 март 2020 г. в страната, при разпределянето на продуктите между деца извън училищата и детските градини, следва да бъдат прилагани правилата в духа на действащата нормативна рамка, а именно: при невъзможност част от децата или учениците да получат продуктите, те следва да бъдат разпределени на останалите деца и ученици от целевата група от учебното заведение.
Как следва да бъдат отчетени доставките на продукти в учебните заведения за периода 13 март – 13 май на извънредното положение?
Одобрените заявители, които извършват еднократна доставка в учебните заведения съгласно ал. 1, подават заявка за плащане в областната дирекция на ДФЗ по седалище или адрес на управление на заявителя в срок от 10 работни дни след извършване на доставката по ал. 1. Заявката е съгласно образеца, утвърден от изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ по чл. 18, ал. 2от наредбата. Разглеждането на заявките се извършва по реда и при спазване изискванията на чл. 18, ал. 3, 4, 5 и 6 и чл. 19от наредбата.
Част II от заявката за плащане, следва да отчита всички доставени количества продукти в учебните заведения в периода 13 март – 13 май, като доставените количествата продукти следва да бъдат описани детайлно на различни редове, на планираните доставки по график.