Европейската комисия представи нова стратегия, която да подпомогне европейската промишленост по време на двойния преход за плавно адаптиране към климатичните промени и за водеща позиция в цифровата област. С пакета от инициативи се очертава нов подход за подкрепа на всички участници в европейската промишленост, като се наблегне не само на големите, но и на малките предприятия, иновативните стартиращи фирми, изследователските центрове, доставчиците на стоки и услуги и социалните партньори, съобщиха от пресцентъра на ЕК.
Със специална стратегия за малките и средните предприятия (МСП) се цели да се намали бюрокрацията и да се помогне на многобройните МСП в Европа да осъществяват стопанска дейност на единния пазар и извън него, да имат достъп до финансиране и да застанат начело на цифровия и екологичния преход. Новата стратегия ще бъде важно звено и при подготовката на бъдещата Национална стратегия в земеделието и би трябвало да се прилага от българската администрация.
Акцентираме върху новата стратегия за МСП, които имат основна роля в промишлената структура на Европа, защото те осигуряват две трети от работните места и са от основно значение за успеха на новия промишлен подход.
За да се изгради капацитетът на МСП за осъществяването на този двоен преход, Комисията ще подсили Европейската мрежа на предприятията със специални съветници по въпросите на устойчивостта. Тя също така ще разшири центровете за цифрови иновации, така че да обхванат всички региони в Европа, за да се даде възможност на МСП да интегрират цифровите иновации. Комисията ще открие и възможности за доброволческа дейност и обучения по цифрови технологии. За да се улесни дейността на МСП в рамките на единния пазар и извън него, Комисията предлага действия за премахването на регулаторните и практическите пречки пред стопанската дейност или разрастването.
Като част от тези действия Комисията ще увеличи усилията си за осигуряване на своевременни плащания, по-специално чрез нова виртуална обсерватория, както и чрез алтернативно разрешаване на спорове. За да могат малките и средните предприятия (МСП) да започнат да предлагат акциите си на европейските борси, Комисията също така ще подкрепи създаването на фонд за първично публично предлагане за МСП в рамките на компонента за МСП на InvestEU.
Освен това Комисията ще насърчава предприемачеството сред жените чрез стимулиране на инвестициите в ръководени от жени дружества и фондове. В допълнение Комисията приканва държавите членки да осигурят на дружествата помощ по модела „обслужване на едно гише“.
Целта е Европа да се превърне в най-доброто място за започване на стопанска дейност и растеж. Комисията ще работи с държавите членки по стандарт на ЕС за национални схеми за стартиращи предприятия, за да се споделят и възприемат най-добрите практики за ускоряване на растежа на високотехнологичните МСП и стартиращите предприятия. С цел да се гарантира политическият ангажимент за тези мерки специален представител за МСП на ЕС на високо равнище ще осигурява чрез национални представители за МСП тясно партньорство и координация с държавите — членки на ЕС, както и с регионалните и местните органи.
Освен това Комисията ще постави по-голям акцент върху аспекта на МСП в законодателството на ЕС.
- Единен пазар, осигуряващ ползи за европейските предприятия и потребители Единният пазар е едно от най-големите постижения на Европа и предоставя на европейските предприятия обширен вътрешен пазар. Той стимулира конкуренцията и търговията в рамките на ЕС. Той предоставя на гражданите на ЕС по-голям избор на стоки и услуги и повече възможности за заетост и предприемачество. За европейските дружества единният пазар е трамплинът, който им дава възможност да станат лидери на световната сцена.
Въпреки това европейците продължават да се сблъскват с препятствия, които им пречат да се възползват в пълна степен от потенциала на единния пазар. Прогнозите сочат, че премахването на тези препятствия би могло да донесе до 713 милиарда евро до края на десетилетието.
В публикувания вчеро доклад за пречките пред единния пазар се идентифицират многобройни пречки от гледна точка на предприятията и потребителите в Европа. Посочени са първопричините за тези пречки, а именно - рестриктивни и сложни национални правила, ограничен административен капацитет, несъвършено транспониране на правилата на ЕС и тяхното неадекватно прилагане.
С оглед на преодоляването на тези пречки на 10 март 2020 г. Еврокомисията прие План за действие за по-добро прилагане и изпълнение на правилата на единния пазар, чиято цел е да се премахнат пречките, произтичащи от нарушения на правото на ЕС. Планът за действие се основава на обновено партньорство между държавите членки и Комисията във връзка със споделената им отговорност да гарантират правилното прилагане и изпълнение на правилата на единния пазар. В този контекст с плана за действие се създава съвместна работна група на Комисията и държавите членки за засилване на сътрудничеството по въпросите на правоприлагането във връзка с единния пазар. От своя страна, Комисията ще подкрепи националните и местните органи в усилията им за правилно прилагане на европейското право и няма да се поколебае да предприеме решителни действия срещу нарушенията на правилата на единния пазар.
Европейската промишленост е световен лидер в много сектори, представлява 20% от общата добавена стойност на ЕС и осигурява работни места за 35 милиона души в ЕС. През март 2019 г. Европейският съвет призова за всеобхватна и дългосрочна стратегия за промишлената политика на ЕС, успоредно с интегриран подход за по-задълбочен и по-силен единен пазар. Необходимостта от нов курс за промишлеността в Европа е отразена в Политическите насоки на председателя Фон дер Лайен, приоритетите, посочени от Европейския парламент и Стратегическата програма на Европейския съвет за периода 2019—2024 г., Европейския зелен пакт и Стратегията на Комисията за изграждане на цифровото бъдеще на Европа.