Производството на рози в България е изгоден бизнес, като страната произвежда средно 3 тона розово масло годишно, а това е около половината от световното търсене, се посочва в материал на китайската информационна агенция „Синхуа”. Град Казанлък пък се намира в центъра на българската Долина на розите и всяка година през първия уикенд на юни тук се провежда Празникът на розата със събиране на цвят, хора и парад след избора на "Царицата на розите", въвежда агенцията своите читатели в обстановката.
Китайската инициатива „Един пояс и един път” обикновено се свързва с мащабни инвестиции в инфраструктурата и търговията, но за предприемача Михаил Михайлов перспективата за присъединяването към нея е буквално застлана с рози. Михайлов се сдружил с китайски партньори, за да произвежда маски за лица – традиционен метод за грижи за лицето в Китай – от листчетата на розовите цветове, с които България е прославена. Овлажняващата маска българо-китайско производство се препоръчва за нанасяне на лицето само за 15-20 минути за разлика от овлажняващите кремове, които обикновено се втриват в кожата. С маската ефектът е много по-добър, тъй като всички необходими съставки попиват сами в кожата без втриване, обяснява бизнесменът. Розовата вода и розовото масло съдържат около 400 активни полезни съставки и ефектът им е изключително силно изразен, уточнява той.
По думите му професионалните козметици били „силно впечатлени от тази комбнация от наподобяващ коприна слой с розово масло или 100-процентна розова вода”, изтъква Михайлов. „Съчетанието на българските рози със съвременните технологии и китайската традиция в използването на козметиката за лице се оказаха истински хит за купувачите”, коментира той.
Маслодайната роза е донесена в България от Близкия Изток преди над 300 години и оттогава производството на розово масло в страната се развива и набира скорост, отбелязва „Синхуа”. Днес търсенето на българското розово масло е добро в Румъния заради географската близост между страните, както и в Италия и Китай. В основните туристически градове на Гърция през тази година се открива голяма верига за продажбата на продукти от преработката на дамаска роза.
Следващата цел на Михайлов е Русия, макар че за този проект няма смисъл да се очакват рози по пътя. „Аз съм в бизнеса повече от 20 години. В началото най-добрият бизнес с козметика бе с Русия, но сега той падна до нулата”, посочва предприемачът и посочва като причини много сложните условия за плащане и доставки, както и забраната за внос на редица селскостопански продукти и храни от държавите-членки на Европейския съюзв Русия, наложена през 2014 г. в отговор на санкциите на общността заради окупирането на Крим и положението в Източна Украйна. „Много искам да правя бизнес с Русия, но за съжаление засега това е невъзможно. Надявам се, че китайската инициатива „Един пояс и един път” ще създаде нормални условия за всички видове отношения – културни, икономически и междучовешки”, споделя той.