През 1950-51 делът на земеделието и свързаните с него сектори в брутния вътрешен продукт БВП на Индия е бил 51,9%. Шейсет години по-късно през 2012-13 статистиката е коренно различна – 13,7% дял, изключително нисък резултат за сектор, който дава работа на над 50% от населението на страната. Това се посочва в анализ, представен от Института за агростратегии и иновации по линия на кампанията „Иновациите – винаги на мода!“
Според анализаторите тази ситуация в Индия се дължи основно на невъзможността на фермерите да генерират доходи от земята си и постоянното им задлъжняване. Ето защо в азиатската държава се дава гласност и се обръща специално внимание на успешните примери за внедрени иновативни практики в агросектора, които подпомагат модернизирането на стопанствата и повишаването на доходите на фермерите. Ето и някои от тези практики.
Екологични решения срещу вредителите
Барикс Агро Науки е компания, която предлага екологично чисти методи за защита на културите, открити след редица опити и изследвания. Крайната цел е постигане на по-високи добиви от по-качествена продукция с минимални разходи.
Фирмата разработва иновативни продукти, отчитайки вредното въздействие на токсичните пестициди, които замърсяват почвата, водата, а и излизат скъпо. Един от тях е капан за вредители, функциониращ на базата на феромоните. Неговата тайна е в изкуствено синтезираните ароматни вещества, които привличат вредителите.
Другият продукт на Барикс е „лепкав лист за летящи вредители“. Използва се рециклирана хартия в ярък цвят – жълт или син, специално подбран по цветовата скала и доказано привличащ най-малко 19 високо рискови вредители от голямо разстояние.
Почвена добавка за по-високи добиви
Анулек Агротехнологии е група от няколко предприемачи от Мумбай, които разработват проект, насочен към повишаване на почвеното плодородие с цел постигане на по-високи добиви и намаляване на влаганите ресурси. Продуктът, който създават е Биосат - почвена добавка, микс от органични въглища и разнообразни натурални хранителни вещества.
Той запазва плодородието на почвата, решава проблема с въглеродните емисии, поддържа силата на горния почвен слой и увеличава производството на растителни култури, като по този начин води до намаляване на зависимостта от химични торове.
Пръскачка за хормони
МИТРА (Машини, Информация, Технологии и Ресурси за Агросектора) е компания, която има за цел да подобри производствените процеси в зеленчуковите и овощарските ферми, чрез технологични решения. Едно от тези решения е пръскачка с въздух под налягане, която е разработена в частност за производителите на грозде и нар, но е приложима и като цяло в производството на плодове и зеленчуци.
Пръскачката се използва, за да добавя хормони, подпомагащи растежа на културите, да намалява разходите за ръчен труд и да спестява време на стопаните.
Умни ферми за по-добра храна
КропИн Технологични решения е аналитичен подход за справяне с проблемите. Проектът, разработен от софтуерен инженер от Бангладор, има за цел да осигурява технология и експертиза, която да го подпомогне в осигуряването на храна на потребителите по целия свят по един по-безопасен и разумен начин. КропИн предлага информация, публикувана в облачно пространство, интегрирано в мобилно приложение за Андроид. Приложението се казва Smart Farms (от англ. „Умни ферми“) и позволява на големите хранителни компании да проследяват развитието и състоянието на реколтите във фермите в цялата страна, участващи в проекта, като по този начин се осигурява проследимост и прозрачност за качеството на суровините.
Приложението подпомага и фермерите, осигурявайки достъп до информация за добри практики в целия свят, както и прогнози за реколтата от различни видове култури.
Иновации и за аквакултурите
Ерувака технологии е организация, чиято мисия е да ускори внедряването на технологии в аквакултурите – една област, в която фермерите се сблъскват със сериозни проблеми, поради липса на достъп до адекватни технологии, измерващи показателите и чистотата на водните ресурси. Разработеният инструмент представлява соларно захранвана инсталация, разположена върху плаващи буйове. Тя измерва няколко основни параметъра за състоянието на водата – кислородните нива, температурата, нивото на PH – всичките ключови за развитието и оцеляването на рибите и скаридите.
Събраните данни се съхраняват в облачно пространство и се предоставят на индивидуалните потребители чрез интернет, SMS услуги, приложение за Андроид или гласови съобщения. Благодарение на разработената технология също така, фермерите могат дистанционно да управляват автоматизирани съоръжения като аератори и хранилки.
Материалът е предоставен от Институт за агростратегии и иновации, част от информационна кампания „Иновациите – винаги на мода!“
В някои от следващите публикации от кампанията „Иновациите – винаги на мода!“ на Института за агростратегии и иновации, ще се върнем отново на Индия като един добър пример за иновативни решения, внедрени в практиката на фермерите, на които се дава заслужена публичност за доброто на целия агросектор.
Информационната кампания „Иновациите – винаги на мода!“ е инициатива на Института за агростратегии и иновации, която показва как в други страни от ЕС се прилагат успешни иновативни решения в селското стопанство. Като част от кампанията се предоставя информация и за най-актуалното от случващото се във връзка с подкрепата за иновациите и иновативните оперативни групи.