Полша е сред 6-те най-големи производители на мляко в Европейския съюз, а нейните компании се конкурират успешно с френските, немските, холандските, ирландските, британските, италианските и испанските. Чрез нейния пример може нагледно да се демонстрира, че успехът, както и продуктивността и доходността на фермите не зависят от размера на стадата, изтъкват от електронното издание Latifundist. През 2014 г. в държавите-членки на ЕС са били произведени около 148 млн. тона краве мляко, от които 10,6 млн. – в Полша.
Това представлява 7,2% от общото количество краве мляко, произведени в общността. Резултатът е сравним с този на Италия (10,5 млн. тона) и донякъде с този на Холандия (12,4 млн. тона) за същия период.
Полша успя да достигне тези показатели благодарение на активните реформи в селското стопанство през последните 11 години. Забележително е, че поголовието от крави в страната намалява, а количествата произвеждано мляко нарастват стабилно.
През 2010 г. в страната е имало 2,54 млн. крави, а през 2014 г. броят им е намалял до 2,24 млн. Същевременно произведените количества мляко са нараснали от 8,9 млн. тона през 2010 г. до 10,6 млн. тона през 2014 г. През същата година броят на фермите и компаниите, занимаващи се с производство на мляко, е надхвърлял 136 хил.
Полша е успяла да увеличи продуктивността на стадата чрез подобряване на генетичния фонд с високопродуктивни животни. В страната не само бяха внасяни подходящи породи, но и активно се занимаваха с тяхната по-нататъшна селекция и адаптиране, посочват от изданието.
Останалите двигатели на растежа на полския млечен сектор са:
1. Окрупняването на частните ферми. Очаква се до 2020 г. размерът на средното стадо в полската ферма да нарасне най-малко 2 пъти – до 30-36 крави при 15 крави през 2013 г. Тенденцията е свързана с увеличаването на броя на компаниите, специализирани в производството на млечни продукти, което води до ръст на търсенето на суровината.
2. Относително ниската себестойност на производството на мляко в Полша повишава конкурентоспособността на местните млечни продукти в сравнение с германските, френските и останалите техни западноевропейски аналози. Така например през 2014 г. изкупните цени за 100 литра мляко в Полша са били 32,25 евро, докато в Германия тогава са достигали 37,93 евро, във Франция – 36,54 евро, а в Ирландия – 37 евро. При това полската млечна продукция е със същото високо качество и отговаря на всички изисквания и стандарти на ЕС. Това й осигурява двойно предимство – повишава конкурентоспособността както на вътрешния пазар на ЕС, така и при износа за трети страни.
3. Подобно на растениевъдството, в полския млечен отрасъл нараства сегментът на биологичната продукция, с чието производство се занимават предимно дребните и средни ферми, повечето от които получават специални субсидии от ЕС за развитието на биологично животновъдство. Статистически данни сочат, че в ЕС изкупните цени на биологичното мляко са средно с 90 евро на тон по-скъпи от обикновеното мляко.
Освен това за достигането на водещите позиции на Полша в млечния бранш в ЕС помогнаха относително евтината работна ръка, инвестициите в технологиите и развитието на сектора на преработвателната промишленост. След влизането на страната в ЕС през 2004 г. в полския млечен сектор бяха вложени значителни инвестиции. Преди това общият размер на инвестициите в отрасъла бе около 165 млн. евро, а само за 3 години бяха вложени нови 166 млн. евро, от които 83% бяха използвани за технологичното модернизиране на предприятията от преработващия сектор, както и за подобряване на маркетинга на продуктите. Управляващите в страната заложиха на дребните и средни производители, което също подпомогна развитието на сектора. Благодарение на тези мерки бяха привлечени десетки милиони евро субсидии и преки инвестиции, които ЕС отпуска ежегодно за развитието на малкия и средния бизнес в селското стопанство.
Значителните успехи на Полша в развитието на млечния отрасъл обаче имат и своите ограничители на растежа. За да бъдат запазени високото темпо на ръст в тази селскостопанска област поне на нивото на ЕС, полските фермери и компании ще трябва да открият ефикасни решения за редица предизвикателства:
1. Използването на съвременните технологии, както и на още по-продуктивни породи при относително ниските изкупни цени на млякото увеличават периода на възвращаемост на инвестициите при малките и средни ферми.
2. Високите цени на земята карат все повече фермери да се замислят дали да не се насочат към отглеждането на селскостопански култури, вместо да използват земята за пасища, тъй като в повечето случаи доходността от растениевъдството е по-голяма.
3. Големият брой на дребните и средните фермери при относително малкото преработвателни мощности не позволяват на всички фермери да продават произвежданото мляко, което води до значителни финансови загуби. Това кара част от тях да ограничават инвестициите в стопанствата си заради притеснения, че могат да не успеят да реализират готовата продукция.
За да преодолеят тези предизвикателства, на полските млекопроизводители ще се наложи да избират между следните приоритети:
1. Увеличаване на ефективността на млечните стопанства и предприятия за сметка на използването на иновационни технологии.
2. Създаване на възможности за обединяване на малките и средни стопанства, както и на преработващите компании и кооперативите в нови сдружения с цел по-ефективна организация на производството и излизането на външни пазари
3. По-нататъшно развитие на сектора на биологични млечни продукти – един от най-печелившите в селското стопанство. Съотношението на цените на обикновеното и биологичното мляко във Франция например през 2014 г. е било следното: за 100 литра биологично мляко се плащат средно по 42,73 евро на 100 литра, докато за обикновеното – 36,54 евро за 100 литра. Тенденцията е актуална за всички държави-членки на ЕС.
4. Създаване и налагане на нови марки млечни продукти, които дават възможност за установяване на външните пазари.
Прогнози на експерти сочат, че през следващите няколко години полският млечен отрасъл ще запази своя ръст. При положение, че страната вече е сред водещите производители на мляко и млечни продукти в ЕС, продължаващият растеж може да я изведе сред водещите играчи на световния пазар, коментират от изданието.