От днес започват срещите на ръководството на асоциацията на зърнопроизводителите с представителите на парламентарно представените политически партии по казуса със задължителното монтиране на нивомери за горивата. Първите дискусии са с депутатите от Реформаторския блок и Българския демократичен център, като в близките дни ще продължат с останалите партии включително и с ГЕРБ, съобщи зам. председателят на асоциацията Ангел Вукодинов. Целта на фермерите е да потърсят политическа подкрепа срещу влезлите от началото на годината промени в Закона за данъка върху добавената стойност, които задължават агросектора да монтира нивомери на горивните цистерни и да се оборудват с касови апарати за отчет пред данъчните за ползвания газьол. Законовите промени бяха прокарани от управляващите с мотива, че чрез ведомствените бензиностанции в земеделието и транспорта годишно се продават стотици тонове контрабандно гориво, в резултат на което държавата губи над милиард лева от неплатени акцизи и данъци.
Без да се противопоставят на желанието на държавата да се бори с контрабандата, фермерите настояват това да става чрез засилен контрол от митници и данъчни, вместо браншът да бъде товарен с допълнителни разходи за покупка на нови измервателни апаратури. По груби изчисления всяко стопанство трябва да задели между 15 и 25 хиляди лева за покупка на нивомери и касови апарати, без разходите за поддръжка на тези инсталации.
Фермерите рязко разкритикуваха и самия начин на отчитане на реалната контрабанда, която според тях не почива на реалния разход на гориво, който се ползва годишно в сектора.
Според данъчните всяка година при средногодишно потребление на дизелово гориво от 3 391 500 хил. литра не се плащат данъци върху 1 228 340 хил. литра, или това съставлява 36,2% от потреблението.Според анализ на финансовото министерство 48% от това нелегално потребление се ползвало в селското стопанство.
Ако тези данни са верни, излиза, че около 600 хил. тона от нелегалните горива се ползвали в земеделието, което е абсурдно, припомниха преди време от браншовата асоциация. По техни изчисления при 35 милиона декара обработваема земя и годишна ставка от 7,5 литра разходвано гориво на декар излиза, че браншът потребява годишно около 350 хил. тона, което е много под тези количества.
Последните данни, които ни бяха предоставени от Националната агенция по приходите за горивото, купено срещу ваучери, също потвърждават нашите изчисления, обясни още Вукодинов. Според тези данни през миналата година близо 4 200 фермери са купили 252,4 млн. литра гориво срещу ваучери. Ако се приеме, че те обработват около 28 милиона декара, това означава, че средният разход на гориво за декар е около 8,2 литра, което се доближава до нормата, върху която държавата плаща намаления акциз за фермерите, посочи още Вукодинов.
На този етап Министерството на финансите е подготвило проект на наредба, който отчасти удовлетворява бранша, но тази наредба все още не е приета, посочи Вукодинов. Затова и фермерите започнаха поредица от срещи с политиците, за да получат подкрепа за искането си да бъдат отменени новите правила за фермерите.