Компанията за доставка на горива за транспорта, селското стопанство, производството и отоплението „Дизелор” е на пазара от 2003 г. Специализирана е в продажби на едро и дребно от бензиностанции или чрез доставка на горива на място.
Компанията има офиси в София, Пловдив и Варна с пет бензиностанции, разположени на стратегически места, така че осигуряват покритие за цялата страна.
За навременното транспортиране на горивата за земеделските производители компанията разполага със собствен автопарк от 10 цистерни. Прилагат индивидуални финансови условия спрямо нуждите на всеки отделен клиент.
При препоръка от други клиенти се използва бонусна система за преференциално обслужване.
По повод прилагането на ваучерната схема за продажба на горива за земеделските производители Farmer.bg се свърза с управителя на „Дизелор” Стоил Арнаудкин, за да представи своето виждане за търговията с клиентите.
Г-н Арнаудкин, смятате ли, че с прилагането на акцизната схема за горивата потреблението на гориво в сектора ще се промени спрямо минали години?
Потреблението не зависи толкова от акцизната схема, колкото от реалните потребности на земеделските стопани. Икономическата логика сочи, че увеличеното потребление на горива означава нараснала стопанска активност, което е от полза за всички.
Ако имаме ръст в потреблението без нараснала икониомическа активност само заради понижения акциз, това би било показателно за злоупотреби, от което “печелят” само шепа хора, а губят всички останали.
Може ли обясните какви процедури ще приложите при осигуравенето на доставките по ваучерната схема?
Около прилагането на предвидената в закона схема все още има доста неясноти. Преди всичко трябва да се гарантира сигурността на самите ваучери, за да бъдат защитени от фалшификации или пък евентуална загуба. Тази защита е важна за всички по веригата - от потребителите, през търговците до държавата.
В закона е предвидено ваучерите да важат за плащане на покупка на дизелово гориво без биокомпонент. А бензиностанциите задължително продават горивата с процент биокомпонент, което е законово изискване.
Така на практика бензиностанциите не могат да участват във ваучерната схема, без да нарушат закона. Което пък ще възпрепятства фермерите, които зареждат гориво на бензиностанции, да използват ваучерите.
Ние като търговци следим внимателно законовите нововъведения, търсим оптималния начин за прилагането им и се стараем да информираме своевременно нашите клиенти и партньори за това, което ни е известно. В прилагането на ваучерната схема ще се постараем да улесним своите клиенти и да гарантираме защита на техните интереси.
Това ще затрудни ли вашата работа и с какво?
Несъмнено предвидената от закона схема води до усложнения и спънки в нашата работа.
От една страна заради по-сложната и трудоемка обработката на самите доставки на гориво срещу ваучери, а от друга - заради забавяне при самото разплащане с ваучери или пък при евентуални злоупотреби.
Сами по себе си ваучерите представляват квазипари и служат за разплащане на част от сделка.
Те могат да се използват по предвидените от закона начини – земеделците да плащат с тях за покупка на дизелово гориво (газьол според наименованието в комбинираната номенклатура, което е същото) на търговци, а търговците на други търговци или на държавата за погасяване на задълженията си за внасяне на акциз.
Целият този механизъм зависи от добрата нагласа и организация на всички участници в него, а и създава предпоставки за злоупотреби.
От колко време работите пряко за земеделските производители и какви са впечатленията ви – къде търсенето на горива е по-голямо икъде е по-малко?
Работата със земеделските производители започна от самото начало на дейността ни преди 13 години. Няма изненади по отношение на търсенето - закономерно е потреблението на горива да бъде по-голямо при стопаните, обработващи по-големи площи.
Тези стопанства са съсредоточени предимно в Северна България, в Дунавската равнина, Лудогорието и Добруджа.
Земеделци с по-крупни масиви има и в Горнотракийската низина, докато в останалите райони на страната размерът на обработваемите площи е по-малък, съответно и потреблението на гориво.
Интервюто взе:Екатерина Стоилова