Испания, най-големият в света производител на зехтин, този сезон ще намали производството си на този продукт с драстичните 80%. Европейските анализатори акцентират върху този изключително важен според тях факт, тъй като Испания заема доминиращо положение на световния пазар с дял около 60 на сто от глобалното производство на зехтин. Причината е в рязкото намаление на добива от маслини вследствие на жестоката суша сполетяла Испания през 2012 година. Експерти отбелязват, че и в другите средиземноморски страни маслиновите реколти също не са много добри.
Ръководителите на известния андалуски кооператив за производство на зехтин „Сейнт Джулианс” е на мнение, че подобно рязко намаляване на предлагането на зехтин на пазара вероятно ще доведе до формирането на стръмен възходящ ценови тренд на пазара през близките месеци. Това вероятно ще накара потребителите масово да се преориентират към алтернативните хранителни масла – на първо място слънчогледово и рапично, което значително ще увеличи търсенето им. Експертите дават за пример Израел, където пазара традиционно реагира много бързо на промените в международната конюнктура. Производителите на зехтин в тази страна предприеха специална рекламна компания за да не загубят пазарния дял, но независимо от това вносното рапично олио напоследък бързо измества традиционния зехтин, който според директните потребители вече е прекалено скъп.
Подобен развой на събитията изцяло се вписва в начертанията от експертите на Министерството на земеделието на САЩ сценарий, който предвижда редуциране на глобалното производство на растителни масла. При това положение слънчогледовото и рапичното масла, чието производство и запаси също намаляват, ще трябва да покрият и увеличеното потребителско търсене, което идва от спада в предлагането на зехтин на световния и преди всичко европейския пазар.
Водещите експерти коментират, че според януарския доклад на Министерството на земеделието на САЩ (USDA), през 2013 г. ще се наблюдава спад на производството и намаляване на преходните запаси почти на всички видове хранителни масла, с изключение на палмовото и соевото масла. Тези масла също ще трябва да поемат натиска на увеличеното търсене, но едва ли ще могат да компенсират изцяло намаленото предлагане на традиционните растителни хранителни масла. И тук става въпрос не за обемните, а за качествените показатели на тези продукти, тъй като не всички видове хранителни масла (включително и зехтина) могат да бъдат заменени с палмово и соево. (Източник: Market Report ProAgro)