Трансграничен българо-румънски проект работи за създаването на три типа клъстери в региона на Добруджа. Това съобщи Таня Гичева от Търговско-промишлената палата в Добрич, предаде кореспондентът на Радио “Фокус”-Варна. Клъстерите са с основна насоченост към туризма, биоземеделието и разработката и предлагането на иновационни продукти в пограничния регион Добруджа. В процеса на работа се провеждат срещи и обучения с разменени гостувания в градовете Добрич и Констанца, в Румъния. До момента е осъществено обучение в сферата на лидерството (ръководене на дейности и работни екипи). Тази седмица предстои да се проведат срещи на българо-румънски партньори в сферата на иновационните продукти. Утре е предвидена такава среща в Университета “Овидиус” в Констанца, а вдругиден – в Добруджанския земеделски институт край Генерал Тошево, съобщи Таня Гичева. В процес на подготовка е Географска информационна система за рисковете в земеделието и тяхното регулиране в пограничния район Добрич – Констанца. В тази насока своите усилия са обединили Добруджанският земеделски институт, Институтът по растителна защита в Букурещ и Асоциациите на зърнопроизводителите в двете области – българската и румънската. Географската информационна система ще бъде интернет базирана и ще съдържа важна за фермерите в региона информация, свързана със земеделската дейност – ключови фактори като болести, неприятели и плевели, метеорологични данни, опасности от засушаване, ниски температури и силен вятър през зимата, почвени и сортови характеристики, каква агротехника да се прилага в дадена географска точка и други данни. В Добричка област информацията ще бъде обобщавана в 46 географски точки, като стремежът е по-равно да се обхванат всичките осем добруджански общини. Това е само едно от начинанията в създаването на клъстери в пограничния район. Ще бъде създаден и първият в страната българо-румънски туристически клъстер. Сред предложенията са тези за високоскоростен влак Букурещ-Варна и велосипедни пътеки от Варна до румънския град Тулча и по долината на река Дунав. Високоскоростният влак ще бъде единственият такъв в Югоизточна Европа. Поддръжниците на идеята за високоскоростен експрес припомнят, че за момента по жп линията Варна-Букурещ най-атрактивният трен, който пътува, е “Ориент експрес”, на който обаче се радват само шепа отбрани и заможни пътници. Освен това в бъдеще изграждането на подобно високоскоростно жп трасе дори може да бъде включено в планираната жп линия Пекин-Истанбул-Лондон. Анализи показват, че годишно над 1 милион туристи пътуват по маршрута Букурещ-Варна и Северното българско Черноморие. Освен икономическата изгода обаче това крие и редица негативи – натовареният автомобилен трафик, особено през лятото, когато се регистрират множество жертви по пътя, времето, което е необходимо за придвижване от една точка до друга с автомобил, “изяжда” част от ваканцията на летовниците. Съществува и риск от увеличено замърсяване на околната среда и в двата погранични района, от двете страни на река Дунав. Изчисления на специалисти показват, че високоскоростният влак Букурещ-Варна може да изминава разстоянието приблизително за час. Различните видове транспорт, предложени в рамките на проекта, предлагат разнообразие и на самия туристически продукт с цел вълнуващи преживявания за летовниците и привличане на повече туристи в пограничния регион. Друг интересен момент е, че подготвяните туристически продукти са съобразени с динамичния и разрастващ се азиатски пазар на туристи – от Китай, Корея, Япония, Индия, Хонг Конг и Сингапур. До сега този туристически пазар присъства в добруджанския регион случайно и рядко. По думите на Йон Жуганару, председател на Търговско-промишлената палата в Констанца, „Добруджа е естествената източна врата на Европа. Разполагаме с две международни пристанища и летища в Констанца и Балчик. Ще налагаме заедно туристически бранд (марка) Добруджа в нашите страни, Европа и останалия свят. Това ще помогне на сънародници и чужденци да открият невероятното разнообразие и богатство на региона”.