Начало » Важно за фермера » Земеделска техника
20.01.2011 г.

Практическо сравнение на телескопични товарачи

Достатъчна подемна сила и малък радиус на обръщане ◊ По време на тестовете, направени от Германското земеделско дружество (DLG), телескопичните товарачи на три от водещите фирми бяха на висота, но въпреки това различията в производителността са съществени

Сп. Top agrar/ Списанието съвместно с изпитателния център на DLG направи практически тестове на телескопични товарачи на три от водещите фирми производителки – JCB 536-70, Manitou MLT 741 и Merlo P 41.7. Днес фермерите проявяват все по-голям интерес към телескопичните товарачи.

Причината е проста – в развиващите се стопанства, особено такива с биогазови установки, класическият фронтален товарач работи на предела на своите възможности. Колесният товарач често не покрива необходимите изисквания за височината на повдигането и далечината на транспортирането на товарите. А телескопичните товарачи имат запаси от достатъчно подемна сила и радиус на действие.

Искахме да разберем, какво всъщност могат тези товарачи на практика, поради това направихме тестове на машини на трима от водещите производители - Manitou, JCB и Merlo, в изпитателния център. Трите машини са в клас на товароподемност от 3,5 до 4 тона със 7-метрова стрела.

Товарачът на JCB за първи път участва в изпитания на центъра. Четирицилиндровият двигател, собствено производство на найновия модел на машината, е единственият, съответстващ на строгите норми за отработените вредни газове Tier III. Оборудването на другите две машини с нови двигатели, както и леката им модернизация, не са засегнали базовата концепция на телескопичните товарачи.

[B%]МАЙСТОРИ ПРИ ТОВАРЕНЕТО[%B]

При изпълнението на работи в завода за производство на компост в град Райнхам, Германия, машините демонстрираха не само това. Задачата се състоеше в преместване на купчини компост с кофа със захващане. Важен момент – голямо повдигащо усилие, бързо изпълнение на товаро-разтоварните работи, и въпреки всичко това, прецизно и лесно управление. Що се отнася до хидравличните помпи, то там и тримата производители са се „оборудвали” добре. И на трите товарача са поставени регулируеми помпи със система за управление LoadSensing.

При Merlo помпата осигурява максимален поток от цели 144 литра в минута, при JCB и Manitou помпите осигуряват подаването на съответно около 101 или 95 литра масло в минута. Големите помпи способстват за бързото изпълнение на товаро-разтоварните работи, а както е известно, времето е пари.

Искахме да разберем кой от товарачите изпълнява най-бързо процесите на повдигане и спускане, изтегляне и прибиране на стрелата, както и вдигането и спускането на кофата. Измереното със секундомер време е събрано в пълния цикъл. Особено товарачът JCB при 1500 об./ мин. и при пълна мощност показа най-добър резултат по отношение на времето и сумарно беше с почти 40 на сто по-бърз от Manitou, който се оказа учудващо бавен.

Ако трябва да сме честни, трябва да се отбележи, че товарачът Manitou тежи 4 тона и поради това е оборудван с цилиндри с големи напречни сечения, което се отразява на неговата реакция.При Merlo помпата достига пълната си производителност едва при силно натискане на педала на газта. Тогава телескопичната стрела работи толкова бързо, колкото и при JCB.

При работа на средни обороти Merlo и Manitou показват еднакви резултати. Що се отнася до подемната сила, то тук разликите са значително по-малки. Решаващо значение има подемната сила на най-малката височина (0,2 м). Средно товарачите повдигат 4,5 тона. Резултатите на Manitou и JCB са на едно ниво, Merlo изостава съвсем малко.

На практика това би трябвало да е достатъчно. Изпитателите допълнително са разчели натоварването на гуми с 1,5 тона баласт на палетните вили и го сравниха с допустимото натоварване, посочено в таблиците на гумите (разстояние от средата на предната ос до товара – 3 м).

Извод – с монтирани гуми замерените стойности не превишават допустимите граници дори и при скорост 40 км/час. Следваща точка – усилие на откъсването Тук става дума за това с какво усилие кинематиката изхвърля кофата. Това е важно, ако товарачът навлиза на пълен ход в купчината почва за пълното напълване на кофата. В точката на измерването 80 см от задната стена на вилата, усилието на откъсването е 5,3 тона. Най-високият показател, около 6,5 тона, е при Merlo.

Товарачът JCB се справя до 5,1 тона, а Manitou – 4,3 тона. Това, което е твърде добре при усилието на откъсването при Merlo, не му достига при ъгъла на разтоварване на кофата, който бе измерван при напълно вдигната телескопична стрела. Светлозеленият товарач обръща кофата си едва на 28 градуса, твърде малко, за да се освободи от лепкавия компост. Merlo предлага опционално и кофи с други точки на закрепване за поголям ъгъл на разтоварването, но това се отразява на ъгъла на повдигането.

По-добър е ъгълът от 45 градуса при JCB. При Manitou той е 40 градуса, което е минималното. Всичко под контрол Мощните помпи, голямото повдигащо и откъсващо усилие – всичко това няма да е толкова ценно, ако джойстикът не е съвършен. Поради това проверихме как точно се управляват работните органи на товарача посредством ръчките. Всички производители предлагат по избор различни видове джойстици.

Тестваните машини бяха топ-модели от каталога на компаниите, и съответно, сочеха тенденциите в развитието. Все повече и повече функции се преместват в ръкохватката за управлението, дизайнът на всички става все по-универсален всичките три ръчки имат на предната си страна два скрола за големия пръст.

Тъй като движението на превключвателя става плавно и точно при движението на пръста, функциите се управляват пропорционално. Вече няма и следа от грубото Вкл./Изкл. при управлението на работните органи на старите машини. Превключвателят за големия пръст прави възможно паралелното управление на три функции. Например при работа със захващаща кофа – едновременно повдигането на стрелата, обръщането на кофата и отваряне на захващащите лапи.

Изпълнението на тези функции ставаше най-бързо на товарача на Merlo. Но само при точна работа с леко несъвършения джойстик и при достатъчно високи обороти на двигателя. При опит за по-прецизно изпълнение на работните операции при празни обороти на двигателя протичането на операции може да става на тласъци.

При пълна газ поради високата мощност на помпата телескопичната стрела силно се удря в ограничителите. Демпфрирането на стрелата в крайно положение, както това е направено при другите машини, и тук не би било излишно. При Manitou всички операции се изпълняват по-спокойно. Поради тази причина няма удари в ограничителите и всички функции се поддават на по-прецизно изпълнение. Изпитателите нямат никакви забележки към джойстика на JCB.

Всичките три функции се изпълняват едновременно и много прецизно. Конструкторите дори са го оборудвали с още една функция – управление на реверсивното движение плюс неутрално положение на обратната страна на ръкохватката, което лесно се изпълнява с палеца. При промяна на посоката на движение лявата ръка винаги остава на волана. Подобно решение, но като опция, има и при товарача на Merlo.

Впрочем на нито един от товарачите не се откри копче за намаляване на налягането на хидравличните връзки на прикачното оборудване отпред на стрелата без спиране на двигателя. Компанията Manitou вече е планирала производството на такава машина. Датчик за наклона на прикачното оборудване също би бил много полезен.

Хидростатична трансмисия или скоростна кутия Powershift? Наред със стрелата, задвижването на ходовата част, е един от най-важните възли на телескопичните товарачи. Той трябва да бъде мощен за влизане в купчините с материал или при неговото избутване, надежден при транспортните работи и плавен за бърза промяна на посоката на движение.

При Manitou и JCB предаването на мощността на двигателя на предните оси става посредством скоростна кутия Powershift и преобразувател. Може ли хидравличното задвижване на Merlo да се равнява с механичната трансмисия на другите производители?

С помощта на превключвател на реверсната ръкохватка, разположена вляво от волана, се осъществява ръчното превключване от 1-ва до 4-та скорост на петстепенната скоростна кутия Powershift на товарача Manitou. В близко бъдеще този превключвател също трябва да се премести на джойстика за управлението. Вярно е, че за преминаването от 4-та на 5-та скорост има отключваща се автоматика. Пълната автоматика би била много полезна при дълги премествания от едно работно място на друго, тъй като постоянното превключване на скоростите нагоре/надолу е много уморително. За целта има копче, с помощта на което може бързо да се премине на по-ниска предавка. Ако влизането в компостният куп е затруднено – още едно натискане на копчето включва предходната скорост. При промяна на посоката на движението скоростната кутия също се превключва на изходната повишена предавка.

Превключването напред/назад е добре разделено дори при натоварване. За заден ход се предлагат три скорости. Превключването им става приятно и без прекъсвания. Между впрочем, при движение по път французинът беше малко побавен от останалите – той едва достигаше скорост от 35 км/час. Неговите конкуренти се движат с 5 км/час по-бързо.

Новата шестстепенна скоростна кутия на JCB предлага повече възможности, отколкото тази на Manitou. Превключването става също посредством ролер на реверсното управление. За превключването англичаните са разработили различни програми за движение. В автоматичната част на смяна на предавките на оператора се предлагат три различни режими – Eco –икономичен, Power – мощен и Field – поле.

Режимът Eco (скорости от 4та до 6-та) е предназначен за движение по пътищата без товари, Power (от 3-та до 6-та скорост) – за изпълняването на тежки работи. В режим Field скоростната кутия се отключва само в диапазона между 4-та и 5та скорост, което е много практично при прибирането на балите по полето.

Както и при Manitou има копче за управление на реверсното управление. При движение по пътища задвижването на JCB се превключва плавно. Превключването напред/ назад с товари е малко потвърдо, отколкото при останалите. При движение по твърда повърхност при JCB (единствена машина от тестваните) може да се изключи пълното задвижване – просто отлично, тъй като се намалява износването на гумите.

При товарачите JCB и Manitou със скоростна кутия Powershift преобразувателят на въртящия момент съединява двигателя и скоростното кутия, педал на съединителя отсъства. На джойстика на двете машини е поставен разрешаващ изключвател на преобразувателя на въртящия момент. Това предотвратява работата на ходовото задвижване и движението на спирачките една срещу друга, ако например при спиране за пълното изтегляне на стрелата е необходимо доста да се натисне газта. На товарача Manitou операторът посредством превключвателя може да комбинира превключването на педала на спирачките и разрешаването на функцията.

При натискане на спирачките задвижването се превключва в неутрално положение. Това е много практично, тъй като големият пръст остава свободен за управление на третата функция от джойстика. Само точката на включване на преобразувателя се намира на самия връх (много дълъг) на пътя на педала на спирачката.

При махането на крака от педала, за да се възобнови движението, се отпускат спирачките. Но динамичната връзка на преобразувателя става със забележимо закъснение. Следствие – при склонове машината се пързаля и тогава автоматично се натиска педалът на спирачките, съединението на преобразувателя се прекъсва отново и целият процес се повтаря отначало. Подобни проблеми с изключването на преобразувателя операторът на Merlo няма.

Хидравличното задвижване си работи и без него. Тук в допълнение към педала на спирачките има дозиращ педал. Благодарение на него хидравличното задвижване, независимо от броя на оборотите на двигателя, плавно намалява скоростта до пълното спиране – без износване. Като цяло двустепенната хидравлика на Merlo е много добра. Машината бодро пристъпва към работа. И превключването на скоростите напред/назад става плавно дори при висока скорост на движение.

Двата режима на движение на товарача Merlo (0 до 16 км/час и 0 до 40 км/ час) се включват лесно с помощта на копче. Само логиката на указателя е странна – свети не актуалната предавка, а тази, която може да се включи като следваща. Актуалната предавка мига ако превключването на скоростите е невъзможно, например поради много висока скорост.

[B%]СЪРЕВНОВАНИЕ НА ИЗПИТАТЕЛНИЯ УЧАСТЪК[%B]

След преместването на купчините с компост товарачите трябваше да се представят на изпитателния участък на DLG – какво теглително усилие предава задвижването на тестваните машини в действителност. За целта инженерите, провеждащи изпитанията, за да избегнат буксуването, окачиха на вилите баласт с тегло тон и половина и закрепиха товарачите пред измерителния вагон.

Manitou показа почти 8 тона теглително усилие, почти два тона повече от JCB. Показателите на Merlo леко превишават тези на JCB. Но теглителното усилие е само едната страна на медала. При работи по изблъскването на материали или при преместването на ремаркета е важна също и мощността на теглителното усилие, която беше измерена без баласт. Тук на висота се оказа машината на JCB – той предава до 73 к.с. на връзката с ремаркето.

Резултатът на Merlo, въпреки най-голямата мощност на двигателя от 140 к.с., е послаб. Но да се състезават с тракторите при изпълнението на теглителни работи телескопичните товарачи засега не могат. Що се отнася до разхода на гориво най-икономичен се оказа Manitou. Той е изразходвал за един работен цикъл средно 1,5 л гориво, а двете други машини – около 1,8 литра. Но затова пък те се справиха с работата средно с 48 секунди по-бързо.

Както винаги скоростта струва пари, но и времето – също. Малък радиус на обръщане и изключителна устойчивост Благодарение на кормилното управление товарачите са много маневрени. За това способства и разположението на двигателя от дясната страна на машината – сега товарачите не се накланят назад, както това беше при старите телескопични товарачи. С особена маневреност се отличи машината на JCB с радиус на обръщане 7,5 метра, другите две машини имаха нужда от 30 см повече място.

Най-лесно превключването между трите различни типа на управление – на предните колела, на всички колела и „рачешки ход” става на товарача на JCВ. За целта има превключвател с много ясни символи. Просто устройство фиксира механизма на предната ос за движение по автомобилните пътища.

При превключване от режима на управление на всичките колела към режим на управлението на предната ос системата автоматично връща задните колела в правилно положение. За ръчното превключване на товарача на Manitou са налични поне контролни лампички за средното положение на колелата. При Merlo за тези по принцип необходими лампички трябва да се заплати отделно. Усилието, необходимо за въртене на волана, при всичките машини е незначително, дори при празни обороти на двигателя.

Практическо сравнение на телескопични товарачи
27258
 

Последни материали
Виж
Програма за компенсиране на разходите за селскостопанска техника
Украйна отпусна 25% компенсация на фермерите за закупена техника
Заек капама
Нова оценка
Перспективите за производство на зърнени култури в Южна Африка рязко се влошиха
Германия създаде нов консултативен съвет за растителна защита
Добруджански земеделски институт
Расте интересът към български сортове пшеница и ечемик зад граница
Откриване на изложението „Техномебел"
Призив за сертифициране на българската дървесина
Свързани материали
Виж
Програма за компенсиране на разходите за селскостопанска техника
Украйна отпусна 25% компенсация на фермерите за закупена техника
Заек капама
Нова оценка
Перспективите за производство на зърнени култури в Южна Африка рязко се влошиха
Германия създаде нов консултативен съвет за растителна защита
Добруджански земеделски институт
Расте интересът към български сортове пшеница и ечемик зад граница
Откриване на изложението „Техномебел"
Призив за сертифициране на българската дървесина
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2024
RSS новини