23-10-2007 г. Мая Асенова Съгласно данните на статистическата служба на Русия (Росстат) цената на слънчогледовото масло на руския пазар през септември скочи с 13,5%, което в значителна степен допринесе за засилване на инфлационния процес. Тези дни Федералната служба на Русия (ФАС) обяви, че започва антимонополно разследване на пазара за олио. ФАС поиска от четирите водещи компании-производителки, с общ пазарен дял над 60% (“Бунге ОНД”, “Юг Росии”, ЕФКО и WJ) да предоставят спешно подробни данни за обемите на тяхното производство и реализация, продажните цени, себестойността и рентабилността на производството за последните две години. ФАС подозира, че картелирането с цел манипулиране на цените е налице и на пазара за мляко и млечни продукти, които също поскъпнаха драстично, с над 20 на сто от средата на м. септември. В тази връзка ФАС вече започна проверка на водещите компании “Данон”, Пармалата”, Юнимилк”,”Ерманн”, “Вимм-Билл-Данн” и други. Част от посочените производители на млечна продукция изглеждат видимо притеснени, независимо от това, че проучването на ФАС едва започна. Така, например, компанията “Юнимилк” с дял от 15% на руския млечен пазар, практически веднага след като й бяха поискани документи за печалбата и разходите за производство, оповести, че “замразява цените на социално значимите хранителни продукти” и ще задейства специална програма “с цел омекотяване на негативните последици от стремителното покачване на цените на млякото”. Друг пример за ефикасната намеса на държавния орган е ситуацията с Брянския млекокомбинат (БМК), един от най-големите производители на млечна продукция в Русия. На 1 октомври БМК вдигна продажните си цени на млякото с 40-50 на сто до 24-24,5 рубли за литър (около $1), но след започване на разследването веднага свали летвата до 19,5 рубли ($0,78) за литър, с обяснение, че е намерен вътрешен ресурс.