Около 20 млн. канадци купуват биологични продукти всяка седмица, особено плодове и зеленчуци. Но докато все повече хора се насочват към здравословното хранене, повишаването на цените може да се окаже сериозна пречка за намеренията им, коментират от електронното издание Fresh Plaza.
Мнозина потребители смятат, че търговците на дребно са в основата на повишаването на цените на биологичните продукти, и част от тях дори предпочитат да се снабдяват директно от продавачите на едро и производителите, за да избегнат допълнителните посредници и да спестят средно по 15-20% от стойността на продукта, а в някои случаи – и до 50%. За повечето това е и единственият начин да си позволят да консумират биологични продукти.
Но според Жан-Франсоа Уелет, професор по маркетинг в Института за бизнес и икономика към университета на Монреал, по-високите цени на биологичните продукти се дължат само на дисбаланса между търсене и предлагане – потребителите търсят по-големи количества, отколкото пазарът е в състояние да осигури в момента. „Търговецът на дребно или производителят са наясно, че ако не продадат биологичния домат на Вас, то някой друг ще го купи. Така че могат да си позволят да го продават малко по-скъпо”, обяснява Уелет.
От Асоциацията на търговците на дребно на хранителни стоки в Квебек пък твърдят, че продават биологичните продукти по-скъпо, не защото ги оценяват като луксозна стока, а защото целогодишното поддържане на ниски цени ще ги докара до фалит. Според тях разходите им за биологични продукти са по-високи, тъй като не се купуват от всички и съответно оборотът при тях е по-слаб, а обслужващият ги персонал не е по-малко. Те защитават и производителите, тъй като при средно 18% по-ниски добиви спрямо традиционно отглежданите плодове и зеленчуци биологичните се нуждаят от същия брой и вид машини за обслужване.
За потребителите обаче има и лъч на надежда – там, където конкуренцията между търговците на дребно е силна, част от тях са склонни да свият маржа на печалба, за да привлекат повече клиенти. Освен това увеличаването на броя на производителите на биологични плодове и зеленчуци в Калифорния например също доведе до спад на цените. А докато чакат здравословните храни да поевтинеят, потребителите в САЩ могат да се възползват от груповото пазаруване, пакетните продажби или да пазаруват направо от фермерите.