Цените за транспортиране на стоки по море в световен мащаб паднаха до рекордно ниски стойности заради забавянето на растежа на световната икономика и по-конкретно в Китай, съобщи електронното издание MarketWatch. Индексът Baltic Dry, отразяващ цените за превоз по море на насипни стоки, се понижи в четвъртък до 504 пункта – най-ниската му стойност от началото на изчисляването му през 1984 г. Индексът е смятан за показателен за състоянието на световната икономика, като се има предвид, че следи търсенето на основни суровини. През миналата година той отчете спад от около 66% след ръст от 3,3 пъти през 2013 г., а най-високия си резултат достигна през август 2008 г. Baltic Dry опроверга очакванията и надеждите за възстановяване в средата на годината, както и положителните сезонни тенденции впоследствие, и след спад в продължение на 20 поредни дни отчете най-ниската си стойност. Виж тук за цените при транспорт на зърнени товари.
Един от основните неблагоприятни фактори за понижаването на индекса бе спадът на търсенето на желязна руда и въглища в Китай. „Когато Китай се закашля, целият пазар на морски превози хваща грип”, обрисува ситуацията Ноа Паркет, анализатор в американската банка „J.P. Morgan Chase”.
Baltic Dry обаче отразява не само търсенето на суровини, но и динамиката в търсенето и предлагането на товарните кораби. Техният брой нарасна рязко вследствие на увеличаването на транспортирането на стоки по море, предизвикано от световната финансова криза и глобалнатd рецесия, които на свой ред доведоха и до свиване на световната търговия като цяло, отбелязват от Wall Street Journal.