Начало » Новини » Интервю
09.09.2008 г.

Повече от 600 японски трактора „Кобота” орат планинската земя на България

Ние сме най-големият вносител на малогабаритна земеделска техника в страната, казва президентът на фирма „Телком инженеринг” ООД Емил Ковачев

- Господин Ковачев, колко години ви бяха нужни, за да стане вашата фирма доставчик № 1 в България на малогабаритни трактори, подходящи предимно за планинските и полупланинските райони на страната?
-„Телком инженеринг” ООД е първата фирма –доставчик на малогабаритна селскостопанска техника след поставяне на основите на пазарната икономика у нас и нейното утвърждаване. В началото започнахме с по-леки малогабаритни машини, след това постепенно се установихме на внос на една категория трактори между 15 и 35 конски сили. Ние акцентираме само на една марка, тъй като за нас най-важно бе, ако мога така да се изразя, да успеем да затворим кръга на интереси на нашите клиенти. Това значи след покупко-продажба на трактора, да осигурим сервиз както в рамките гаранционния срок, така и след неговото изтичане, доставка на резервни части, предлагане на прикачен инвентар и всичко необходимо за неговото нормално функциониране. С една дума – земеделският стопанин да може да закупи от нас всичко което му е нужно за работа в неговото стопанство. Ние сме насочили нашия поглед към масовия производител, към стопаните, които разполагат с по-малки парчета земя, тъй като определено смятам, че на този етап земята не е комасирана, може би ще измине още доста време, докато това стане. Това е наистина един труден процес, за който е нужно време, а и търпение, защото окрупняването на земеделската земя е най-добре да стане по естествен път. Практиката в редица европейски страни е показала точно това. И там в началото са започнали по същия начин и постепенно, след окрупняването на земята са минали към по-висок клас машини и съоръжения. А и нещо друго, съвсем не маловажно – тъй като хората не разполагат с достатъчно средства и не биха могли да си купят по-големи машини, те предпочитат по-малогабаритната техника, която е и по-евтина, без това да е за сметка на качеството.
- А и никак не е лесно да се вземе, а и да се върне един банков кредит за закупуване на земеделска техника.
- Това е абсолютно вярно. Ние работим с една японска фирма – производителна трактори „Кобота” и предпочитанията ни са те да са „втора ръка”. Машините са много добри, японските партньори са изключително акуратни хора, мисля, че това не подлежи на коментар, които изпълняват всички наши поръчки и осигуряват машините с необходимите резервни части. Българските земеделски производители за жалост все още нямат достатъчно финансови ресурси, за да се възползват от големи банкови кредити. А малките кредити не са за предпочитане, трудно се отпускат. Банките предпочитат богатите клиенти, защото те са по-доходоносни.
- В някои западноевропейски страни малки кредити за закупуване на земеделски машини се отпускат безвъзмездно.
- Е, това поне засега си е чиста утопия за нашите условия. Така е някъде из развитите западни държави. У нас обаче не само, че не се отпускат безвъзмездни финансови помощи, но дори и кредити не могат да се обезпечат. Банките не са заинтересовани да отпускат заеми от порядъка на 5-6 хиляди лева, защото няма да получат почти нищо като лихвен процент. Докато съвсем другояче стоят нещата, ако се купи един трактор на цена 150-200 хиляди лева и се даде съответно такъв кредит. Там печалбата е сериозна. Затова и банките с радост организират такъв заем. А ние успяхме да наложим на пазара друг модел - предлагане на по-евтините трактори на земеделските стопани. Категорично смятам, че в момента сме фирмата с най-ниските цени в този сектор. Имам предвид цените както на тракторите, така и на резервните части и на прикачния инвентар.Така за нашите клиенти ние осигуряваме всичко, което те искат.
- Каква техническа характеристика бихте направили на внасяните от Япония селскостопански машини?
- Японската марка трактори е „Кобота”, както вече споменах. Този пазар бе интервениран от много други конкуренти, но ние успяхме да се настаним трайно на него, нас ни познават и ни уважават като коректни и сигурни партньори. Тракторите са по-малки, лесно подвижни, повратливи и са много удобни за обработка на по-малки парцели земя. Много са подходящи за работа в планински и полупланински райони, за наклонени терени. Една голяма част от нашите клиенти живеят именно в такива условия и те са изключително доволни от тракторите „Кобота”. С тях се обработват парцели от порядъка на 5-10-20 декара, но също така и 50 и 100 декара. За 5-6 години сме продали над 600 трактора, средно около 100 на година. Цената им е 5-6 до 7 хиляди лева. Те са малки, но твърде мощни. С пълния набор прикачен инвентар цената може да достигне най-много до 8 -10 хиляди лева. Това е нашето най-голямо предимство, което ни прави търсени партньори на българските земеделски стопани. За няколко години вложените средства могат да се възстановят.
- Наскоро посетихте Китай. Каква беше целта на това ваше пътуване?
- Аз наблюдавам сектора в този район и съм длъжен всяка година да анализирам нивото на цените на машините. Нивото се определя за тракторите и прикачния инвентар. А производството на селскостопанска техника в Китай се развива доста бързо и представлява безспорен интерес в световен мащаб. Това е тема, която тепърва ще привлича вниманието ни и затова трябва да сме наясно с всички проблеми, които са свързани с нея.
- Какъв е пътят на една доставка от Япония до вашата фирма тук в София?
- Работим със заявки с японските си партньори и те ги изпълняват с доставка по море. Доставяме както нови, така и машини втора ръка. Имаме изключително добре поддържана и модерно обзаведена техническа база в Иваняне, сега квартал на град Банкя. Машините пристигат там и след това тръгват по дадените заявки от техните нови собственици из цялата страна. В тази база пристигат и всички доставки от резервни части за гаранционния и след гаранционния срок. Когато имаме сигнал от някой собственик за дефект на някоя част, ние му я изпращаме по пощата, а той сам я поставя на трактора. Това не е трудна работа и досега не сме имали проблеми в такива случаи. Ако аварията е по-голяма, наш екип тръгва с транспорт на фирмата за населеното място и там отстранява аварията. А ако се налага по-щателен ремонт, тогава тракторът се докарва в нашата база и на място се отстранява повредата.
- В каква посока ще се развива пазарът на малогабаритна селскостопанска техника през следващите няколко години?
- Пазарът на малогабаритна селскостопанска техника в най-развитите страни е спокоен, там нещата се знаят и не може да се очакват някакви сътресения. У нас обаче този пазар ще продължи да се развива. Преди 1-2 години бумът беше неудържим, тогава дори не можехме да отговорим на изключително голямото търсене. Но пазара се понасити, но земеделските производители продължават да търсят такава техника, защото, пак ще кажа, тя не е безумно скъпа и повече приляга на джоба на българина. Японската техника се търси именно заради това – тя освен че е висококачествена, не е и скъпа. Вече сумата от 5-6 хиляди лева за един домашен трактор не е проблем. Нашата политика е: 2 години гаранция, нови гуми и колкото се може по-ниски цени! Освен това: сервиз за всички резервни части и основен ремонт на двигателите на тракторите! В заключение – в нашата работа ще акцентираме най-вече в постигане на по-голямо асортиментно разнообразие на прикачния инвентар. Тук има още неизползвани възможности, към които ще насочим нашето внимание в бъдеще. Разбира се, ще предлагаме на пазара и техника, която е нова, по-високопроизводителна и с по-големи възможности и най-вече – да харчи по-малко горива и до не е особено скъпа.

Повече от 600 японски трактора „Кобота” орат планинската земя на България
54917
 

Последни материали
Виж
БНБ предупреждава за зачестили телефонни измами с името на банката
Производството на зърнени култури в Судан е намаляло с над 40%
МЗХ и браншови представители започват работа по Закон за кооперативите
МЗХ публикува за обществено обсъждане новите изисквания по агроекологичните интервенции
При опит за внос е унищожена цялата партида от 850 килограма
Украйна откри повишено ниво на нитрати в турски тиквички
Българското зърно не успя да се пребори, както и на отменения търг в Йордания
Египет закупи 120 000 тона по-скъпа украинска хлебна пшеница
Свързани материали
Виж
БНБ предупреждава за зачестили телефонни измами с името на банката
Производството на зърнени култури в Судан е намаляло с над 40%
МЗХ и браншови представители започват работа по Закон за кооперативите
МЗХ публикува за обществено обсъждане новите изисквания по агроекологичните интервенции
При опит за внос е унищожена цялата партида от 850 килограма
Украйна откри повишено ниво на нитрати в турски тиквички
Българското зърно не успя да се пребори, както и на отменения търг в Йордания
Египет закупи 120 000 тона по-скъпа украинска хлебна пшеница
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2024
RSS новини